Tuetut askeleet itsenäistymiseen
Soini, Tuulia (2018)
Soini, Tuulia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822328
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on johdonmukaistaa itsenäistyvien nuorten kanssa tehtävää työtä Kaarinan SOS-lapsikylässä, jotta työskentelystä saadaan tavoitteellisempaa. Työn tuloksena syntyi kaksi opasta. Toinen opas on tarkoitettu nuorelle, joka on siirtymässä jälkihuoltoon ja toinen opas nuoren itsenäistymistä tukevalle ohjaajalle. Yhdessä oppaat muodostavat kokonaisuuden, jonka tarkoitus on auttaa jälkihuollon ohjaajaa rakentamaan itsenäistymisen tukemisesta suunniteltu ja tavoitteisiin pyrkivä ohjausprosessi.
Ohjaajan opas sisältää konkreettisia menetelmiä, joita ohjaaja voi hyödyntää työssään sekä työotteita, joita hyödyntämällä ohjaajan ja nuoren työskentelystä tulee tavoitteellista, nuorta motivoivaa sekä nuoren itsenäistymisen kehityksen hallintaa tukevaa. Ohjaajan opas auttaa ohjaajaa suunnittelemaan prosessin jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti.
Opinnäytetyö on tehty kehityspsykologisesta näkökulmasta. Työssä korostan positiivisen psykologian, nuoren motivoinnin, rinnalla kulkemisen sekä tavoitteisiin pyrkivän työskentelyn merkitystä nuoren itsenäistymisen tukemisessa.
Opinnäytetyö on laadultaan kehittävä ja sen menetelminä käytettiin dialogista keskustelua Kaarinan SOS-lapsikylän ohjaajien ja heidän lähiesimiehensä kanssa, benchmarkkausta sekä kirjallisuuskatsausta. Aiheesta on tarjolla paljon kirjallisuutta.
Ohjaajan opas sisältää konkreettisia menetelmiä, joita ohjaaja voi hyödyntää työssään sekä työotteita, joita hyödyntämällä ohjaajan ja nuoren työskentelystä tulee tavoitteellista, nuorta motivoivaa sekä nuoren itsenäistymisen kehityksen hallintaa tukevaa. Ohjaajan opas auttaa ohjaajaa suunnittelemaan prosessin jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti.
Opinnäytetyö on tehty kehityspsykologisesta näkökulmasta. Työssä korostan positiivisen psykologian, nuoren motivoinnin, rinnalla kulkemisen sekä tavoitteisiin pyrkivän työskentelyn merkitystä nuoren itsenäistymisen tukemisessa.
Opinnäytetyö on laadultaan kehittävä ja sen menetelminä käytettiin dialogista keskustelua Kaarinan SOS-lapsikylän ohjaajien ja heidän lähiesimiehensä kanssa, benchmarkkausta sekä kirjallisuuskatsausta. Aiheesta on tarjolla paljon kirjallisuutta.