Kansainvälisten asiakkaiden tyytyväisyys Gymnaestrada-tapahtumaan vuonna 2015
Huupponen, Samuli (2018)
Huupponen, Samuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922528
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää valmiin tutkimusaineiston perusteella kansainvälisten asiakkaiden tyytyväisyyttä Gymnaestrada –tapahtumaan Helsingissä vuonna 2015. Urheiluturismissa ja sen markkinoinnissa yksi tärkeä osa-alue ovat kansainväliset asiakkaat, joiden kokemuksiin tapahtumasta tässä työssä keskityttiin. Kyselyn avulla tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja markkinointia suuren urheilutapahtuman osalta.
Gymnaestradaan osallistui vuonna 2015 yhteensä noin 21 000 voimistelijaa, joista 81 % tuli ulkomailta. Katsojia tapahtumassa oli arviolta 10 500 -15 500, joista ulkomaalaisia oli noin 29 %. Webropol-työkalulla tehtyyn kyselyyn vastanneista 84% oli naisia, eli merkittävä enemmistö. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja Excelillä. Vastaajat jaoteltiin sukupuolen mukaan, mikä antoi erilaisen perspektiivin tapahtuman onnistumisesta eri osa-alueilla. Sukupuolittain eroja ei löytynyt suhteessa tyytyväisyyteen, ja osallistuneista suurin osa oli tyytyväisiä tapahtumaan.
Tuloksista selvisi erityisesti se, miten tyytyväisiä kansainväliset asiakkaat olivat tapahtuman sisältöön ja Helsinkiin järjestäjäkaupunkina. Esitykset, tunnelma, järjestelyt ja markkinointi saivat paljon positiivista palautetta vastaajilta. Kokonaisuudessaan Gymnaestrada 2015 oli ulkomaalaisten vastaajien silmissä menestys. Raportista on mahdollista saada ideoita potentiaaliseen järjestettävään suureen urheilutapahtumaan, johon odotetaan paljon kansainvälisiä asiakkaita.
Tavoitteena oli selvittää valmiin tutkimusaineiston perusteella kansainvälisten asiakkaiden tyytyväisyyttä Gymnaestrada –tapahtumaan Helsingissä vuonna 2015. Urheiluturismissa ja sen markkinoinnissa yksi tärkeä osa-alue ovat kansainväliset asiakkaat, joiden kokemuksiin tapahtumasta tässä työssä keskityttiin. Kyselyn avulla tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja markkinointia suuren urheilutapahtuman osalta.
Gymnaestradaan osallistui vuonna 2015 yhteensä noin 21 000 voimistelijaa, joista 81 % tuli ulkomailta. Katsojia tapahtumassa oli arviolta 10 500 -15 500, joista ulkomaalaisia oli noin 29 %. Webropol-työkalulla tehtyyn kyselyyn vastanneista 84% oli naisia, eli merkittävä enemmistö. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja Excelillä. Vastaajat jaoteltiin sukupuolen mukaan, mikä antoi erilaisen perspektiivin tapahtuman onnistumisesta eri osa-alueilla. Sukupuolittain eroja ei löytynyt suhteessa tyytyväisyyteen, ja osallistuneista suurin osa oli tyytyväisiä tapahtumaan.
Tuloksista selvisi erityisesti se, miten tyytyväisiä kansainväliset asiakkaat olivat tapahtuman sisältöön ja Helsinkiin järjestäjäkaupunkina. Esitykset, tunnelma, järjestelyt ja markkinointi saivat paljon positiivista palautetta vastaajilta. Kokonaisuudessaan Gymnaestrada 2015 oli ulkomaalaisten vastaajien silmissä menestys. Raportista on mahdollista saada ideoita potentiaaliseen järjestettävään suureen urheilutapahtumaan, johon odotetaan paljon kansainvälisiä asiakkaita.