Asiakaslähtöistä tuotekehitystä palvelumuotoilun keinoin : Hotelli Yöpuun viinipihan kehittäminen
Nyyssönen, Ida; Tainio, Janica (2018)
Nyyssönen, Ida
Tainio, Janica
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli palvelumuotoilun avulla kehittää Hotelli Yöpuun ja ravintola Pöllöwaarin viinipihan tarjoomaa sekä kasvattaa yrityksen asiakastuntemusta. Lisäksi selvitettiin, miten houkutella toimeksiantajayritykseen keskivertoa nuorempaa asiakaskuntaa. Palvelumuotoiluprosessissa on perehdytty toimialan nykytilanteeseen ja trendeihin, toteutettu asiakastutkimus sekä luotu elämyksellisyyden ja tunnelmamuotoilun avulla kolme palvelutuoteideaa viinipihalle. Työn toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen Yöpuu Yhtiö Oy.
Asiakastutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tavoitteena oli selvittää palvelun tärkeimpiä elementtejä sekä sitä, millaisille palveluille on kysyntää Hotelli Yöpuun viinipihan kaltaisilla kesäterasseilla. Lisäksi tarkasteltiin, eroavatko yrityksen nykyisen asiakaskunnan (keski-ikä 35–40 vuotta) näkemykset nuoremman asiakaskunnan näkemyksistä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon saatiin yhteensä 441 vastausta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, millaisia palveluun ja palveluympäristöön liittyviä elementtejä toimeksiantajan asiakasryhmät arvostavat. Tutkimustuloksia on hyödynnetty palvelukonsepti-ideoiden luomisessa ja viinipihan asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Palvelumuotoiluprosessin lopputuotoksen avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään viinipihaa tehokkaammaksi ja tuottoisammaksi osaksi yrityksen liiketoimintaa.
Tutkimuksen tulokset ja niistä johdetut palvelukonsepti-ideat ovat salaisia viitaten vuoden 1951 lakiin yleisten asiakirjojen julkisuudesta. Pykälän 9§ mukaan, asiakirjan voi asettaa salaiseksi, kun siitä ilmenee yksityisen liiketoiminnan liikesalaisuuksia. Liitteet asetetaan salaisiksi toimeksiantajan pyynnöstä.
Asiakastutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tavoitteena oli selvittää palvelun tärkeimpiä elementtejä sekä sitä, millaisille palveluille on kysyntää Hotelli Yöpuun viinipihan kaltaisilla kesäterasseilla. Lisäksi tarkasteltiin, eroavatko yrityksen nykyisen asiakaskunnan (keski-ikä 35–40 vuotta) näkemykset nuoremman asiakaskunnan näkemyksistä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon saatiin yhteensä 441 vastausta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, millaisia palveluun ja palveluympäristöön liittyviä elementtejä toimeksiantajan asiakasryhmät arvostavat. Tutkimustuloksia on hyödynnetty palvelukonsepti-ideoiden luomisessa ja viinipihan asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Palvelumuotoiluprosessin lopputuotoksen avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään viinipihaa tehokkaammaksi ja tuottoisammaksi osaksi yrityksen liiketoimintaa.
Tutkimuksen tulokset ja niistä johdetut palvelukonsepti-ideat ovat salaisia viitaten vuoden 1951 lakiin yleisten asiakirjojen julkisuudesta. Pykälän 9§ mukaan, asiakirjan voi asettaa salaiseksi, kun siitä ilmenee yksityisen liiketoiminnan liikesalaisuuksia. Liitteet asetetaan salaisiksi toimeksiantajan pyynnöstä.