Tapahtuman laadun muodostuminen tapahtumajärjestäjän näkökulmasta
Hytönen, Susanna (2018)
Hytönen, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822270
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tapahtumajärjestäjien näkemyksiä siitä, miten laatu muodostuu tapahtumaan. Lisäksi haluttiin selvittää, miten järjestäjät huomioivat laadun koko tapahtuman elinkaaren aikana, miten sen ymmärtävät ja miten laatua kehittävät.
Tutkimus päätettiin toteuttaa kvalitatiivisena tutkimuksena, jolloin pystytään ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä kokemusten perusteella. Tutkimusta varten haastateltiin neljää tapahtumajärjestäjää. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluiden pohjana käytettiin teemahaastattelun periaatteita.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että laatu on tärkeä osa tapahtuman järjestämistä. Laatu kulkee joiltakin osin mukana koko tapahtuman elinkaaren aikana. Tulosten perusteella esiin nousi asioita, joita teoriaosuus tukee. Viestintä, turvallisuus, henkilöstö ja henkilöstön tuottama palvelun laatu nousivat selvästi esille tutkimustuloksissa.
Tutkimus osoitti, että laatu ja sen seuranta ovat tärkeitä asioita tapahtumaa suunniteltaessa. Laatu käsitteenä ymmärrettiin. Huomioitavaa oli, että vaikka laadun merkitys ymmärrettiin, olisi se voinut näkyä vielä paremmin järjestäjien suunnitelmissa. Toisaalta taas huomion arvoista oli se, että tapahtuman palautteiden arviointi oli keskeisessä osassa tapahtuman jälkeen. Näin järjestäjät selkeästi kehittivät tapahtumiaan kaikilla osa-alueilla.
Tulosten perusteella ehdotettiin, että pienemmätkin tapahtumajärjestäjät voisivat enemmän hyödyntää laatukriteereidensä auki kirjoittamista, jolloin tapahtuman suunnitelmallisuus laadun suhteen voisi parantua.
Tutkimus päätettiin toteuttaa kvalitatiivisena tutkimuksena, jolloin pystytään ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä kokemusten perusteella. Tutkimusta varten haastateltiin neljää tapahtumajärjestäjää. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluiden pohjana käytettiin teemahaastattelun periaatteita.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että laatu on tärkeä osa tapahtuman järjestämistä. Laatu kulkee joiltakin osin mukana koko tapahtuman elinkaaren aikana. Tulosten perusteella esiin nousi asioita, joita teoriaosuus tukee. Viestintä, turvallisuus, henkilöstö ja henkilöstön tuottama palvelun laatu nousivat selvästi esille tutkimustuloksissa.
Tutkimus osoitti, että laatu ja sen seuranta ovat tärkeitä asioita tapahtumaa suunniteltaessa. Laatu käsitteenä ymmärrettiin. Huomioitavaa oli, että vaikka laadun merkitys ymmärrettiin, olisi se voinut näkyä vielä paremmin järjestäjien suunnitelmissa. Toisaalta taas huomion arvoista oli se, että tapahtuman palautteiden arviointi oli keskeisessä osassa tapahtuman jälkeen. Näin järjestäjät selkeästi kehittivät tapahtumiaan kaikilla osa-alueilla.
Tulosten perusteella ehdotettiin, että pienemmätkin tapahtumajärjestäjät voisivat enemmän hyödyntää laatukriteereidensä auki kirjoittamista, jolloin tapahtuman suunnitelmallisuus laadun suhteen voisi parantua.