Asiakkaan kokemus pop up -ravintolassa : Case: Love Local Brands Cafe & Bar
Isoniemi, Iina; Lehtonen, Iina (2018)
Isoniemi, Iina
Lehtonen, Iina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822256
Tiivistelmä
Love Local Brands Cafe & Bar oli kesän 2018 ajan toiminut pop up -ravintolakokonaisuus Jyväskylässä, Toivolan Vanhalla Pihalla. Tehtävänä oli selvittää, kuinka asiakkaat kokivat uuden ravintolan ja miten he löysivät paikan ravintolan käyttäessä vain sosiaalista mediaa markkinointikanavanaan. Lisäksi haluttiin tutkia, kuinka tärkeänä ihmiset pitävät ravintolan ekologisuutta.
Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla tutkimusmenetelmillä. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin havainnointimenetelmällä, jossa havainnoitiin asiakkaita sekä ravintolan ympäristöä vapaana ja ei-osallistuvana havainnointina. Lisäksi tehtiin kysely. Kysely oli tarkoitettu vähintään kerran ravintolassa vierailleille asiakkaille, ja sitä jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Otanta oli 90 vastausta.
Kyselyn tulokset tukivat hyvin jo havainnoinnin pohjalta saatuja tuloksia. Ravintolan uudistus oli valtaosan mielestä onnistunut ja kaivattu. Markkinointi ainoastaan sosiaalisessa mediassa oli toimiva, joskin esimerkiksi sponsoroitua mainontaa olisi voinut hyödyntää vielä enemmän. Havaittiin, että uuden ravintolan ja tapahtumien avulla saatiin uusia asiakkaita, jotka eivät olleet aiemmin vierailleet Toivolan Vanhalla Pihalla. Ravintolan ekologisuutta olisi voitu tuoda toiminnan aikana enemmän esille, vaikka ekologisuus ei vaikuttanut merkittävästi asiakkaan päätökseen vierailla ravintolassa.
Tutkimus antoi hyödyllistä tietoa ravintolan asiakaskokemuksesta ja somemarkkinoinnin mahdollisuuksista, sekä vastaajien kiinnostuksesta ravintoloiden ekologisuuteen. Lisäksi samalle paikalle avattu uusi ravintola sai tutkimuksesta hyödyllistä tietoa.
Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla tutkimusmenetelmillä. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin havainnointimenetelmällä, jossa havainnoitiin asiakkaita sekä ravintolan ympäristöä vapaana ja ei-osallistuvana havainnointina. Lisäksi tehtiin kysely. Kysely oli tarkoitettu vähintään kerran ravintolassa vierailleille asiakkaille, ja sitä jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Otanta oli 90 vastausta.
Kyselyn tulokset tukivat hyvin jo havainnoinnin pohjalta saatuja tuloksia. Ravintolan uudistus oli valtaosan mielestä onnistunut ja kaivattu. Markkinointi ainoastaan sosiaalisessa mediassa oli toimiva, joskin esimerkiksi sponsoroitua mainontaa olisi voinut hyödyntää vielä enemmän. Havaittiin, että uuden ravintolan ja tapahtumien avulla saatiin uusia asiakkaita, jotka eivät olleet aiemmin vierailleet Toivolan Vanhalla Pihalla. Ravintolan ekologisuutta olisi voitu tuoda toiminnan aikana enemmän esille, vaikka ekologisuus ei vaikuttanut merkittävästi asiakkaan päätökseen vierailla ravintolassa.
Tutkimus antoi hyödyllistä tietoa ravintolan asiakaskokemuksesta ja somemarkkinoinnin mahdollisuuksista, sekä vastaajien kiinnostuksesta ravintoloiden ekologisuuteen. Lisäksi samalle paikalle avattu uusi ravintola sai tutkimuksesta hyödyllistä tietoa.