Markkinointitoimiston henkilöstön käsitykset ja B2B-asiakkaan kokemukset myynti- ja ostoprosessista
Holma, Linda; Rajala, Eemeli (2018)
Holma, Linda
Rajala, Eemeli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822218
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yritysasiakkaan kokemuksia ja toimeksiantajan henkilös-tön käsityksiä myynti- ja ostoprosessista asiakaskokemuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millä perusteella ja miten asiakas tekee valinnan markkinointipalveluiden tarjoajasta sekä millä tekijöillä koettiin olevan vaikutusta asiakaskokemukseen.
Teoreettinen viitekehys käsitteli yritysasiakkaan ostoprosessia ja asiakaskokemusta. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä otetta. Haastatteluilla tutkittiin toimeksiantajan asiakasrajapinnassa toimivien työntekijöiden käsityksiä osto- ja myyntiprosessista sekä asiakaskokemuksesta. Haastattelujen tuloksia hyödyntäen muodostettiin sähköinen kysely markkinointipalveluita ostaneille organisaatioille. Kysely lähetettiin yhteensä 301 yritykselle ja vastauksia saatiin yhteensä 31.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan toimintamalli vaikuttaa paljon myyntiprosessiin. Haasteena nähtiin mm. puutteellinen tuotteistaminen, mikä oli myös kyselyn perusteella yksi syy epäonnistuneelle kokemukselle markkinointipalveluista. Suurimmalla osalla asiakkaista oli sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia markkinointipalveluista. Positiivisiin kokemuksiin eniten on vaikuttanut kommunikoinnin toimivuus, joka myös haastatteluissa nousi tärkeäksi tekijäksi.
Asiakkaan kanssa kasvokkain toimiminen on Markkinointitoimisto X:n vahvuus, mutta kehitettävää on etenkin tuotteistuksen saralla, sillä palvelutuotteet ja niiden sisältö voivat jäädä epäselviksi asiakkaalle. Toimeksiantajalla on myös hyvät edellytykset parantaa asiakaskokemustaan, kunhan se huomioidaan ostoprosessin joka vaiheessa, ja palvelun laadun johtamiseen panostetaan.
Teoreettinen viitekehys käsitteli yritysasiakkaan ostoprosessia ja asiakaskokemusta. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä otetta. Haastatteluilla tutkittiin toimeksiantajan asiakasrajapinnassa toimivien työntekijöiden käsityksiä osto- ja myyntiprosessista sekä asiakaskokemuksesta. Haastattelujen tuloksia hyödyntäen muodostettiin sähköinen kysely markkinointipalveluita ostaneille organisaatioille. Kysely lähetettiin yhteensä 301 yritykselle ja vastauksia saatiin yhteensä 31.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan toimintamalli vaikuttaa paljon myyntiprosessiin. Haasteena nähtiin mm. puutteellinen tuotteistaminen, mikä oli myös kyselyn perusteella yksi syy epäonnistuneelle kokemukselle markkinointipalveluista. Suurimmalla osalla asiakkaista oli sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia markkinointipalveluista. Positiivisiin kokemuksiin eniten on vaikuttanut kommunikoinnin toimivuus, joka myös haastatteluissa nousi tärkeäksi tekijäksi.
Asiakkaan kanssa kasvokkain toimiminen on Markkinointitoimisto X:n vahvuus, mutta kehitettävää on etenkin tuotteistuksen saralla, sillä palvelutuotteet ja niiden sisältö voivat jäädä epäselviksi asiakkaalle. Toimeksiantajalla on myös hyvät edellytykset parantaa asiakaskokemustaan, kunhan se huomioidaan ostoprosessin joka vaiheessa, ja palvelun laadun johtamiseen panostetaan.