Systemaattinen seuraajamäärän kasvattaminen Instagramissa
Sekersöz, Ibrahim (2018)
Sekersöz, Ibrahim
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkija aloitti 2017 vuonna valokuvaamaan työkseen. Työn aloittamisesta johtuen tutkija kiinnostui Instagram-nimisestä sosiaalisen median alustasta. Tutkija on ollut 2012 vuodesta lähtien Instagramissa epäsäännöllisesti mukana. Instagramin suhteen tutkijan tavoitteet kirkastuivat vasta 2017 vuoden alussa. Tutkija alkoi rakentamaan valokuvaustyönsä tueksi portfoliota Instagramiin. Portfolion sisältö ei juurikaan kuvaa millaista työtä tutkija tekee, se enemmänkin tuo valokuvauksen taiteellisempaa puolta esille.
Opinnäytetyön tutkimusosio keskittyy siihen, että havainnoidaan Aasiassa tunnettujen valokuvaajien toimintaa henkilökohtaisesti. Tutkija kävi sitä varten Tokiossa sekä Singaporessa toteuttamassa tutkimuksen havainnointi - ja haastatteluosion kenttätyönä sekä keräsi materiaalia eli valokuvia kokeellisen tutkimuksen aloittamiseksi. Opinnäytetyön tutkimuksen tueksi tutkija on ottanut teoriatietoja eri lähteistä ja avannut hieman liiketoimintasuunnitelmaa sosiaalisen median näkökulmasta, koska tutkija tulee toimimaan yrittäjänä tulevaisuudessa.
Tehdyn käytännön tutkimuksen tarkoitus oli saada selville, pystyykö säännöllisellä julkaisutahdilla ja laadukkaalla sisällöllä kasvattamaan seuraajien määrää Instagramissa. Opinnäytetyössä ei ole otettu huomioon erilaisten palveluiden käyttöä, kuten mainostaminen tai erilaiset botit, jotka tehostavat seuraajamäärän kasvua, koska tutkimuksessa haettiin orgaanista kasvua.
Opinnäytetyön tutkimusosio keskittyy siihen, että havainnoidaan Aasiassa tunnettujen valokuvaajien toimintaa henkilökohtaisesti. Tutkija kävi sitä varten Tokiossa sekä Singaporessa toteuttamassa tutkimuksen havainnointi - ja haastatteluosion kenttätyönä sekä keräsi materiaalia eli valokuvia kokeellisen tutkimuksen aloittamiseksi. Opinnäytetyön tutkimuksen tueksi tutkija on ottanut teoriatietoja eri lähteistä ja avannut hieman liiketoimintasuunnitelmaa sosiaalisen median näkökulmasta, koska tutkija tulee toimimaan yrittäjänä tulevaisuudessa.
Tehdyn käytännön tutkimuksen tarkoitus oli saada selville, pystyykö säännöllisellä julkaisutahdilla ja laadukkaalla sisällöllä kasvattamaan seuraajien määrää Instagramissa. Opinnäytetyössä ei ole otettu huomioon erilaisten palveluiden käyttöä, kuten mainostaminen tai erilaiset botit, jotka tehostavat seuraajamäärän kasvua, koska tutkimuksessa haettiin orgaanista kasvua.