Keski-Suomen matkailullinen potentiaali japanilaisille matkailijoille
Vatanen, Laura (2018)
Vatanen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Keski-Suomen potentiaalia japanilaisten matkailijoiden kohteena. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää alueen matkailullisesta tarjonnasta japanilaisten kiinnostuksia ja tarpeita vastaavia vetovoimatekijöitä, joita markkinointiviestinnässä olisi hyödyllistä korostaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen osin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin neljää Keski-Suomen matkailualan kehittäjää ja asiantuntijaa sekä neljää yritysten ja kohteiden edustajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kesällä 2018. Lisäksi syksyllä 2018 toteutettiin verkkokysely japanilaisille potentiaalisille asiakkaille. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui matkailumarkkinoinnin teoriasta sekä japanilaisten kuvauksesta matkailijoina.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Keski-Suomen vetovoimatekijöitä japanilaisille ovat erityisesti kotimaasta eroava luonto, sen rauha ja runsaus sekä paikallinen kulttuuri. Moni japanilainen toivoisi Keski-Suomen matkalta kohteelle ominaisia, ainutlaatuisia kokemuksia. Tulokset osoittivat alueen omaavan potentiaalia japanilaisten houkuttelemiseen, mutta potentiaalin realisoimisen ja muista alueista erottautumisen vaativan vielä työtä. Markkinointiviestinnässä tulisi tuoda esille mainittuja vetovoimatekijöitä autenttisuutta korostaen ja visuaalisuutta hyödyntäen erityisesti digitaalisissa kanavissa.
Tuloksia voidaan hyödyntää japanilaisia tavoittelevien keskisuomalaisten yritysten tukemisessa. Tuloksia voivat soveltaa myös japanilaisista matkailijoista kiinnostuneet yritykset oman vetovoimaisuutensa ja kehittämistarpeidensa arvioimiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen osin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin neljää Keski-Suomen matkailualan kehittäjää ja asiantuntijaa sekä neljää yritysten ja kohteiden edustajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kesällä 2018. Lisäksi syksyllä 2018 toteutettiin verkkokysely japanilaisille potentiaalisille asiakkaille. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui matkailumarkkinoinnin teoriasta sekä japanilaisten kuvauksesta matkailijoina.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Keski-Suomen vetovoimatekijöitä japanilaisille ovat erityisesti kotimaasta eroava luonto, sen rauha ja runsaus sekä paikallinen kulttuuri. Moni japanilainen toivoisi Keski-Suomen matkalta kohteelle ominaisia, ainutlaatuisia kokemuksia. Tulokset osoittivat alueen omaavan potentiaalia japanilaisten houkuttelemiseen, mutta potentiaalin realisoimisen ja muista alueista erottautumisen vaativan vielä työtä. Markkinointiviestinnässä tulisi tuoda esille mainittuja vetovoimatekijöitä autenttisuutta korostaen ja visuaalisuutta hyödyntäen erityisesti digitaalisissa kanavissa.
Tuloksia voidaan hyödyntää japanilaisia tavoittelevien keskisuomalaisten yritysten tukemisessa. Tuloksia voivat soveltaa myös japanilaisista matkailijoista kiinnostuneet yritykset oman vetovoimaisuutensa ja kehittämistarpeidensa arvioimiseen.