Kannattava ja tehokas mökkihuoltopalvelu : Case HimosLomat Oy
Rantanen, Mira (2018)
Rantanen, Mira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822106
Tiivistelmä
Lähtötilanteessa HimosLomien huoltoprosessi oli tilikaudesta toiseen tappiollinen. Toimeksiantaja halusi tutkia, minkälaisia todellisuudessa ovat huoltohenkilöiden työpäivät, mitä he itse ajattelevat omasta työstään ja prosessin tunnistetusta kannattomuudesta sekä sen syistä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, koska niiden koettiin soveltuvat tutkittavana olevaan prosessiin ja tutkimuskysymyksen selvittämiseen paremmin. Tutkimusmenetelmiksi tarkentuivat henkilökohtaiset haastattelut ja havainnointi. Tutkimus toteutettiin kahden viikon tutkintajakson aikana, jolloin tutkija kulki huoltohenkilöiden mukana havainnoiden ja haastatellen. Jokaiselle kolmesta huollon työntekijästä varattiin tutkimusaikaa noin 1,5 päivää.
Tuloksissa tunnistettiin neljä eri kokonaisuutta, joihin keskittymällä huoltoprosessin kannattavuuden uskotaan parantuvan. Nämä kokonaisuudet ovat huollon käyttämän tietojärjestelmän, Huoltoavaimen, käytettävyyden ja käytön parantaminen, vakiinnutettujen toimintamallien käyttöönotto esimerkiksi jokapäiväisten huoltojen ja huollon käyttämien autojen suhteen, varaston parempi hallittavuus varastonhoidon kautta sekä tehokkaan työajan lisääminen esimerkiksi tehotonta työaikaa pienentämällä, hinnoitteluperiaatteita pohtimalla ja tuplatyötä poistamalla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huolto on tärkeä osa HimosLomien palveluprosessia, joka onnistuessaan luo asiakastyytyväisyyttä ja kilpailuetua. Huoltoprosessin saaminen kannattavaksi kuitenkin vaatii pitkäjänteistä työtä sekä jatkuvaa seurantaa ja mittarointia.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, koska niiden koettiin soveltuvat tutkittavana olevaan prosessiin ja tutkimuskysymyksen selvittämiseen paremmin. Tutkimusmenetelmiksi tarkentuivat henkilökohtaiset haastattelut ja havainnointi. Tutkimus toteutettiin kahden viikon tutkintajakson aikana, jolloin tutkija kulki huoltohenkilöiden mukana havainnoiden ja haastatellen. Jokaiselle kolmesta huollon työntekijästä varattiin tutkimusaikaa noin 1,5 päivää.
Tuloksissa tunnistettiin neljä eri kokonaisuutta, joihin keskittymällä huoltoprosessin kannattavuuden uskotaan parantuvan. Nämä kokonaisuudet ovat huollon käyttämän tietojärjestelmän, Huoltoavaimen, käytettävyyden ja käytön parantaminen, vakiinnutettujen toimintamallien käyttöönotto esimerkiksi jokapäiväisten huoltojen ja huollon käyttämien autojen suhteen, varaston parempi hallittavuus varastonhoidon kautta sekä tehokkaan työajan lisääminen esimerkiksi tehotonta työaikaa pienentämällä, hinnoitteluperiaatteita pohtimalla ja tuplatyötä poistamalla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huolto on tärkeä osa HimosLomien palveluprosessia, joka onnistuessaan luo asiakastyytyväisyyttä ja kilpailuetua. Huoltoprosessin saaminen kannattavaksi kuitenkin vaatii pitkäjänteistä työtä sekä jatkuvaa seurantaa ja mittarointia.