Henkilöstön työtyytyväisyyden ylläpito työn tuloksellisuuden maksimoimiseksi
Aktemezheff, Adeliina (2018)
Aktemezheff, Adeliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721949
Tiivistelmä
Majoituspalveluorganisaatio X on laajentuva yritys. Laajentumisen takia yrityksen vastaanottovirkailijoiden määrää kasvatettiin. Produktiivisen toiminnan perusedellytys on
työtyytyväisyyttä kokeva henkilöstö. Työhönsä tyytyväisen henkilön työpanos on maksimaalinen minimaalisen sijasta. Tällaisen työyhteisön rakentamiseen kasvavan yrityksen on tähdättävä.
Organisaation tuloksellisen toiminnan takaamiseksi selvitettiin Majoituspalveluorganisaation X vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyyttä sekä tuotiin kehittämisehdotuksia työtyytyväisyyden kokemisen nostamiseksi ja ylläpitämiseksi. Työtyytyväisyyden tutkimista varten valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyyskyselynä kyselylomakkeiden avulla. Tiedonkeruu on suoritettu koko perusjoukolta. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä.
Majoituspalveluorganisaation X vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyyttä peilattiin työhönsä tyytyväisen henkilön määritelmään. Tuloksista ilmeni, että osa määritelmän rakentavista tekijöistä toteutuu tai on toteutumassa ja osa ei. Kehitettävissä oleviksi aihealueiksi erottuivat seuraavat:
palkkaus, henkilöstön ymmärretyksi tuleminen työtovereiden keskuudessa sekä ammattitaitoisuus, sujuva sisäinen viestintä sekä positiivisen ja rakentavan palautteen tasapainottaminen.
Tutkimustuloksien avulla tuotettiin kehitysehdotukset näihin aihealueisiin.
Kehitysehdotukset luovat nostavan vaikutuksen vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyydelle, joka ilmenee esimerkiksi Majoituspaveluorganisaation X tulon kasvussa. Vastaanottovirkailijat ovat yrityksen käyntikortti, joka on oltava kunnossa, sillä asiakkaiden ajatus yrityksestä muodostuu vastaanottovirkailijoiden luoman ensivaikutelman perusteella. Tutkimustuloksien ja kehitysehdotuksien ansiosta Majoituspaveluorganisaatiolla X on mahdollisuus pitää nämä yrityksen kasvot aina hymyilevänä ja positiivisena asiakasmagneettina.
työtyytyväisyyttä kokeva henkilöstö. Työhönsä tyytyväisen henkilön työpanos on maksimaalinen minimaalisen sijasta. Tällaisen työyhteisön rakentamiseen kasvavan yrityksen on tähdättävä.
Organisaation tuloksellisen toiminnan takaamiseksi selvitettiin Majoituspalveluorganisaation X vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyyttä sekä tuotiin kehittämisehdotuksia työtyytyväisyyden kokemisen nostamiseksi ja ylläpitämiseksi. Työtyytyväisyyden tutkimista varten valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyyskyselynä kyselylomakkeiden avulla. Tiedonkeruu on suoritettu koko perusjoukolta. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä.
Majoituspalveluorganisaation X vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyyttä peilattiin työhönsä tyytyväisen henkilön määritelmään. Tuloksista ilmeni, että osa määritelmän rakentavista tekijöistä toteutuu tai on toteutumassa ja osa ei. Kehitettävissä oleviksi aihealueiksi erottuivat seuraavat:
palkkaus, henkilöstön ymmärretyksi tuleminen työtovereiden keskuudessa sekä ammattitaitoisuus, sujuva sisäinen viestintä sekä positiivisen ja rakentavan palautteen tasapainottaminen.
Tutkimustuloksien avulla tuotettiin kehitysehdotukset näihin aihealueisiin.
Kehitysehdotukset luovat nostavan vaikutuksen vastaanottovirkailijoiden työtyytyväisyydelle, joka ilmenee esimerkiksi Majoituspaveluorganisaation X tulon kasvussa. Vastaanottovirkailijat ovat yrityksen käyntikortti, joka on oltava kunnossa, sillä asiakkaiden ajatus yrityksestä muodostuu vastaanottovirkailijoiden luoman ensivaikutelman perusteella. Tutkimustuloksien ja kehitysehdotuksien ansiosta Majoituspaveluorganisaatiolla X on mahdollisuus pitää nämä yrityksen kasvot aina hymyilevänä ja positiivisena asiakasmagneettina.