Verkkosivuston toteuttaminen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta : CASE: Äijälän Talo ry
Immonen, Jaana; Korkalainen, Reetta (2018)
Immonen, Jaana
Korkalainen, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020767
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Äijälän Talo ry, joka tarjoaa esimerkiksi erilaisia asumispalveluita, kuntouttavaa työtoimintaa sekä eri satokausien tuotteita. Toimeksiantaja tarvitsi uudet, helppokäyttöiset ja yksinkertaiset verkkosivut, sillä entiset tuhoutuivat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä asioita kuuluu hyvään käyttäjäkokemukseen sekä käytettävyyteen ja kuinka näitä seikkoja voidaan hyödyntää verkkosivuston rakentamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittämistutkimusta ja tutkimuksella oli selkeät suoritusvaiheet. Suoritusvaiheisiin kuuluivat toimeksiantajan kriteereiden määritys, verkkosivuston ja logon suunnittelu sekä prototyyppien luominen ja testaaminen. Suoritettuja testejä olivat korttilajittelu, visuaalinen läpikäynti, heuristinen arviointi ja käytettävyystestaus. Viimeisenä vaiheena rakennettiin verkkosivuston lopullinen versio.
Testien tulosten perusteella pystyttiin selvittämään prototyyppien heikkouksia ja vahvuuksia käyttäjien keskuudessa. Prototyypeistä voitiin näin kehittää käyttäjälähtöisesti toteutettu verkkosivusto, joka täyttää myös toimeksiantajan tarpeet ja kriteerit. Toimeksiantajalle koulutettiin sivuston julkaisualustan käyttäminen, jotta he pystyivät tutkimuksen jälkeen päivittämään sivut itsenäisesti.
Tutkimuksen aikana havainnoitiin, kuinka prototyyppien tiheä testaaminen ja muokkaaminen tulosten perusteella auttoi parantamaan tuotteen laatua ja käyttäjäystävällisyyttä. Testeissä kävi ilmi erilaatuisia käytettävyysongelmia, jotka pystyttiin havaitsemaan hyvissä ajoin ennen kuin tuote oli valmis. Tutkimus tarjoaa yleistietoa käyttäjäkokemuksesta sekä sen osista ja sisältää kuvaukset valituista testausmenetelmistä sekä -tilanteista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kehittämistutkimusta ja tutkimuksella oli selkeät suoritusvaiheet. Suoritusvaiheisiin kuuluivat toimeksiantajan kriteereiden määritys, verkkosivuston ja logon suunnittelu sekä prototyyppien luominen ja testaaminen. Suoritettuja testejä olivat korttilajittelu, visuaalinen läpikäynti, heuristinen arviointi ja käytettävyystestaus. Viimeisenä vaiheena rakennettiin verkkosivuston lopullinen versio.
Testien tulosten perusteella pystyttiin selvittämään prototyyppien heikkouksia ja vahvuuksia käyttäjien keskuudessa. Prototyypeistä voitiin näin kehittää käyttäjälähtöisesti toteutettu verkkosivusto, joka täyttää myös toimeksiantajan tarpeet ja kriteerit. Toimeksiantajalle koulutettiin sivuston julkaisualustan käyttäminen, jotta he pystyivät tutkimuksen jälkeen päivittämään sivut itsenäisesti.
Tutkimuksen aikana havainnoitiin, kuinka prototyyppien tiheä testaaminen ja muokkaaminen tulosten perusteella auttoi parantamaan tuotteen laatua ja käyttäjäystävällisyyttä. Testeissä kävi ilmi erilaatuisia käytettävyysongelmia, jotka pystyttiin havaitsemaan hyvissä ajoin ennen kuin tuote oli valmis. Tutkimus tarjoaa yleistietoa käyttäjäkokemuksesta sekä sen osista ja sisältää kuvaukset valituista testausmenetelmistä sekä -tilanteista.