Asiakkaan arvon saanti Kasvu Open sparrausprosessista
Kovakoski, Katariina (2018)
Kovakoski, Katariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120836
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin jyväskyläläiselle Kasvu Open Oy yritykselle, joka tarjoaa asiakkailleen maksutonta yleishyödyllistä palvelua noin vuoden pituisen sparrausprosessin muodossa. Sparrausprosessi sisältää useita kohtaamisia prosessissa mukana olevien suomalaisten pienten- ja keskisuurten yritysten ja eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Asiantuntijat jaka-vat tapaamisissa ammatillista osaamistaan yrittäjille kasvupoluittain, jotta yritys voi tavoi-tella parempaa kasvua. Tutkimuksella selvitettiin sparrausprosessista saatu arvo sekä pai-kannettiin mukana olleiden yritysten kokemat negatiiviset kokemukset, jotta asiakaskoke-musta ja arvoa asiakkaalle voidaan tarjota paremmin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, joista laadulli-nen tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna ja määrällinen tutkimus asiakaskyselynä verkossa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 138 asiakasta, joista 96 vastasi asiakaskyselyyn ja 42 puhelinhaastatteluun. Tutkimuksen vastauksissa saavutettiin selkeä toistuvuus. Tutki-muksen tulokset osoittivat, että Kasvu Open tarjoaa sparrausprosessin eri vaiheissa asiak-kaalleen arvoa ja hyviä asiakaskokemuksia. Asiantuntijoiden riittämätön valmistautuminen on sparrausprosessin ongelmakohtia arvon ja positiivisen asiakaskokemuksen tuottami-sessa. Osa tutkimukseen vastanneista kokivat ettei asiantuntijalla ollut heidän tarpeisiinsa soveltuvaa ammatillista näkökulmaa. Lisäksi verkostoitumisen mahdollisuuksia tulisi lisätä prosessissa sekä parantaa Karnevaalin ohjelmaa. Asiantuntijan ja yrittäjän väliset kohtaa-miset voitaisiin Kasvu Openin puolesta kohdentaa niin, että asiantuntijat voisivat itse valita yrityksen jolle he tarjoaisivat osaamistaan omalta alaltaan yritysten tarpeiden sekä toivei-den mukaisesti. Tällä tavoin asiakkaiden kokemaa arvoa ja asiakaskokemusta voidaan pa-rantaa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, joista laadulli-nen tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna ja määrällinen tutkimus asiakaskyselynä verkossa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 138 asiakasta, joista 96 vastasi asiakaskyselyyn ja 42 puhelinhaastatteluun. Tutkimuksen vastauksissa saavutettiin selkeä toistuvuus. Tutki-muksen tulokset osoittivat, että Kasvu Open tarjoaa sparrausprosessin eri vaiheissa asiak-kaalleen arvoa ja hyviä asiakaskokemuksia. Asiantuntijoiden riittämätön valmistautuminen on sparrausprosessin ongelmakohtia arvon ja positiivisen asiakaskokemuksen tuottami-sessa. Osa tutkimukseen vastanneista kokivat ettei asiantuntijalla ollut heidän tarpeisiinsa soveltuvaa ammatillista näkökulmaa. Lisäksi verkostoitumisen mahdollisuuksia tulisi lisätä prosessissa sekä parantaa Karnevaalin ohjelmaa. Asiantuntijan ja yrittäjän väliset kohtaa-miset voitaisiin Kasvu Openin puolesta kohdentaa niin, että asiantuntijat voisivat itse valita yrityksen jolle he tarjoaisivat osaamistaan omalta alaltaan yritysten tarpeiden sekä toivei-den mukaisesti. Tällä tavoin asiakkaiden kokemaa arvoa ja asiakaskokemusta voidaan pa-rantaa.