Jyväskylän vetovoimatekijät ulkomaalaisten näkökulmasta
Linna, Tatu (2018)
Linna, Tatu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120870
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän vetovoimatekijöitä ulkomaalaisen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mikä vetää ulkomaalaisia matkailijoita Jyväskylään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää matkailumarkkinoinnin tukena sekä käyttää erottautumiskeinona kilpailijoista. Toimeksiantajana toimi Visit Jyväskylä, joka toimii Jyväskylän seudun virallisena matkailutahona.
Vetovoimatekijöiden kartoittaminen toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja sitä tutkittiin kolmen eri kohderyhmän avulla: kansainväliset matkailijat, vaihto-opiskelijat sekä Jyväskylässä asuvat ulkomaalaiset. Kyselytutkimusta jaettiin elokuun ja syyskuun ajan Jyväskylän alueen hotelleissa ja Visit Jyväskylän matkailuneuvonnan pisteellä. Lisäksi kyselyä jaettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun Facebook-sivuilla, Yliopiston Facebook-sivuilla sekä Visit Jyväskylän Facebook-sivuilla. Yhteensä kyselytutkimus tavoitti 37 kansainvälistä henkilöä. Tutkimus analysoitiin käyttämällä Excel- ja Webropol-ohjelmia.
Tutkimuksesta selvisi Jyväskylän suurimpien vetovoimatekijöiden olevan luonto ja järvet. Lisäksi tunnistettiin myös Jyväskylän ongelmakohtia ulkomaalaisten näkökulmasta. Jyväskylä sai matkailukohteena arvosanaksi 3,59/5. Tämän tutkimuksen avulla löydettyjen ongelmien korjaamisella voidaan parantaa keskiarvoa.
Tutkimuksesta löydettyjen vetovoimatekijöiden avulla esitetään kehitysehdotuksia matkailumarkkinoinnille ja keinoja erottautua kilpailijoista. Matkailuviestinnän kannalta esitetään Jyväskylän alueelle videosarjaa, joka pyrkii tekemään Jyväskylästä vetovoimaisemman matkakohteen sekä esittelemään alueen luonnon vahvuuksia sekä luontokohteita. Lisäksi löydettyjen ongelmakohtien korjaamiseksi esitetään ratkaisuja.
Vetovoimatekijöiden kartoittaminen toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja sitä tutkittiin kolmen eri kohderyhmän avulla: kansainväliset matkailijat, vaihto-opiskelijat sekä Jyväskylässä asuvat ulkomaalaiset. Kyselytutkimusta jaettiin elokuun ja syyskuun ajan Jyväskylän alueen hotelleissa ja Visit Jyväskylän matkailuneuvonnan pisteellä. Lisäksi kyselyä jaettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun Facebook-sivuilla, Yliopiston Facebook-sivuilla sekä Visit Jyväskylän Facebook-sivuilla. Yhteensä kyselytutkimus tavoitti 37 kansainvälistä henkilöä. Tutkimus analysoitiin käyttämällä Excel- ja Webropol-ohjelmia.
Tutkimuksesta selvisi Jyväskylän suurimpien vetovoimatekijöiden olevan luonto ja järvet. Lisäksi tunnistettiin myös Jyväskylän ongelmakohtia ulkomaalaisten näkökulmasta. Jyväskylä sai matkailukohteena arvosanaksi 3,59/5. Tämän tutkimuksen avulla löydettyjen ongelmien korjaamisella voidaan parantaa keskiarvoa.
Tutkimuksesta löydettyjen vetovoimatekijöiden avulla esitetään kehitysehdotuksia matkailumarkkinoinnille ja keinoja erottautua kilpailijoista. Matkailuviestinnän kannalta esitetään Jyväskylän alueelle videosarjaa, joka pyrkii tekemään Jyväskylästä vetovoimaisemman matkakohteen sekä esittelemään alueen luonnon vahvuuksia sekä luontokohteita. Lisäksi löydettyjen ongelmakohtien korjaamiseksi esitetään ratkaisuja.