Ostopäätösprosessi ja arvokentät custom-kitaran hankinnassa : Case: Asgard Guitars Oy
Suojansalo, Seppo (2018)
Suojansalo, Seppo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120962
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin custom-kitaran ostopäätösprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Työ eteni prosessin rakenteesta ja ominaisuuksista ostopäätöksen kriittisiin tekijöihin. Tutkimuksen toimeksiantaja toimi Asgard Guitars Oy, Orivedellä toimiva custom-kitaravalmistaja. Työllä lisättiin toimeksiantajan sekä alan asiakasymmärrystä tutkimalla kitaran hankinnan prosessia ja sen sisältöä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastettelua kohdistettuna yrityksen asiakkaisiin. Tutkimuksessa kerättiin suunnitellusti kolme teemahaastattelua Asgard Guitarsin asiakkailta. Ostopäätösprosessin teorian lisäksi tutkimuksessa käytettiin arvokenttien teoriaa. Niistä muodostettiin tutkimukselle tärkein teoreettinen viitekehys.
Tutkimuksen perusteella yksilön aikaisemmat kokemukset ja psykologiset tekijät vaikuttavat ostopäätösprosessiin. Lisäksi työssä havainnollistettiin asiakkaiden arvokenttiä sekä tekijöitä, joilla oli vahva vaikutus Asgard Guitarsin valintaan. Keskeiset löydöt olivat yksilön arvokentät sekä vaihtoehtojen vertailun toteuttamisen erot.
Löydökset ja teoreettiset konseptit auttavat yrityksen brändin positioinnissa ja asiakkaan ymmärtämisessä. Brändin arvojen vahvistaminen ja kommunikointi on tehokkaampaa, kun ymmärretään, mitä arvoja asiakas etsii ja yhdistää brändiin. Tulokset myös lisäävät alan asiakasymmärrystä. Työssä kehitettiin koko toimialalle teoreettinen ostopäätösprosessin kokonaisuus ja esiteltiin siinä huomioitavia tekijöitä. Samaa mallia hyödyntämällä myös muut alan yritykset voivat tutkia asiakaskuntaansa ja oman brändin arvokenttiä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastettelua kohdistettuna yrityksen asiakkaisiin. Tutkimuksessa kerättiin suunnitellusti kolme teemahaastattelua Asgard Guitarsin asiakkailta. Ostopäätösprosessin teorian lisäksi tutkimuksessa käytettiin arvokenttien teoriaa. Niistä muodostettiin tutkimukselle tärkein teoreettinen viitekehys.
Tutkimuksen perusteella yksilön aikaisemmat kokemukset ja psykologiset tekijät vaikuttavat ostopäätösprosessiin. Lisäksi työssä havainnollistettiin asiakkaiden arvokenttiä sekä tekijöitä, joilla oli vahva vaikutus Asgard Guitarsin valintaan. Keskeiset löydöt olivat yksilön arvokentät sekä vaihtoehtojen vertailun toteuttamisen erot.
Löydökset ja teoreettiset konseptit auttavat yrityksen brändin positioinnissa ja asiakkaan ymmärtämisessä. Brändin arvojen vahvistaminen ja kommunikointi on tehokkaampaa, kun ymmärretään, mitä arvoja asiakas etsii ja yhdistää brändiin. Tulokset myös lisäävät alan asiakasymmärrystä. Työssä kehitettiin koko toimialalle teoreettinen ostopäätösprosessin kokonaisuus ja esiteltiin siinä huomioitavia tekijöitä. Samaa mallia hyödyntämällä myös muut alan yritykset voivat tutkia asiakaskuntaansa ja oman brändin arvokenttiä.