Yrityksen sosiaalisen median strategia valituissa kanavissa
Vuori, Katri; Leppämäki, Tiina (2018)
Vuori, Katri
Leppämäki, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli yrityksen sosiaalisen median strategia valituissa kanavissa. Tavoitteena oli selvittää, millainen sosiaalisen median strategia sopii kohdeyritykselle, missä sosiaalisen median kanavissa toivottu kohderyhmä tavoitetaan parhaiten ja minkälaista sisältöä yrityksen sosiaalisen median kanaviin tulisi tuottaa valitun kohderyhmän aktivoimiseksi. Opinnäytetyön lähtökohtana oli kohdeyrityksen tarve selkeän ja tavoitteellisen mallin luomiseksi sosiaalisen median toiminnalle.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina toimeksiantajan markkinoinninuudistamisryhmälle ja kaupalliselle johdolle. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Webropol-verkkokyselylomakkeella, jota jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla sekä muissa yrityksen kanavissa. Kyselytutkimukseen saatiin 210 vastausta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajan tärkein tavoite yrityksen sosiaalisen median toiminnalle on tunnettuuden lisääminen. Sosiaalinen media toimii myös tärkeimpänä viestintäkanavana toimeksiantajan imagonmuutoksessa. Kyselytutkimusten vastausten perusteella selvisi, että käytetyimmät sosiaalisen median kanavat toivotussa kohderyhmässä olivat Facebook ja Instagram. Aktivoivimmiksi sisällöiksi näissä kanavissa koettiin kuvat ja videot, arvonnat ja kilpailut sekä kampanjat ja tarjoukset. Sisällöksi toivottiin ideoita ja inspiraatiota tuotteiden käyttöön, tuote-esittelyjä ja tarinoita tuotteiden taustalla.
Tutkimustulosten perusteella luotu sosiaalisen median strategian malli toimii toimeksiantajan tukena sosiaalisen median resursoinnissa ja budjetin laatimisessa. Kehitysehdotukseksi nousi ostajapersoonien määritys sosiaalisen median viestinnän kohdentamista varten.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina toimeksiantajan markkinoinninuudistamisryhmälle ja kaupalliselle johdolle. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Webropol-verkkokyselylomakkeella, jota jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla sekä muissa yrityksen kanavissa. Kyselytutkimukseen saatiin 210 vastausta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajan tärkein tavoite yrityksen sosiaalisen median toiminnalle on tunnettuuden lisääminen. Sosiaalinen media toimii myös tärkeimpänä viestintäkanavana toimeksiantajan imagonmuutoksessa. Kyselytutkimusten vastausten perusteella selvisi, että käytetyimmät sosiaalisen median kanavat toivotussa kohderyhmässä olivat Facebook ja Instagram. Aktivoivimmiksi sisällöiksi näissä kanavissa koettiin kuvat ja videot, arvonnat ja kilpailut sekä kampanjat ja tarjoukset. Sisällöksi toivottiin ideoita ja inspiraatiota tuotteiden käyttöön, tuote-esittelyjä ja tarinoita tuotteiden taustalla.
Tutkimustulosten perusteella luotu sosiaalisen median strategian malli toimii toimeksiantajan tukena sosiaalisen median resursoinnissa ja budjetin laatimisessa. Kehitysehdotukseksi nousi ostajapersoonien määritys sosiaalisen median viestinnän kohdentamista varten.