Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet matkailualalla Suomessa
Turpeenniemi, Petra; Pöntiö, Vivi (2018)
Turpeenniemi, Petra
Pöntiö, Vivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221074
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia matkailualalla Suomessa. Tutkimuksella pyrittiin kartoittamaan eri ikäryhmien sosiaalisen median käyttöä ja heidän aktiivisuuttaan eri sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi haluttiin tietää, kuinka suomalaiset kuluttajat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin sekä kuinka se vaikuttaa heidän kuluttajakäyttäytymiseensä. Tutkimustulosten avulla pyritään parantamaan vaikuttajamarkkinoinnin potentiaalin hyödyntämistä matkailun markkinoinnissa Suomessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kolmen viikon aineistonkeruun aikana saatiin 129 vastausta. Aineistoanalyysimenetelmänä käytettiin SPSS-tilasto-ohjelmaa.
Tutkittavat toivat selkeästi esille sosiaalisen median käyttönsä, sillä kaikista vastaajista 91 % kertoi seuraavansa sosiaalista mediaa. Eniten sitä seurasivat nuoret, joten yritykset tavoittavat heidät parhaiten sosiaalisen median kautta. Tutkimuksen mukaan vastaajat seurasivat sosiaalisen median parissa toimivia vaikuttajia. Vastaajat seurasivat myös matkailuvaikuttajia, mutta vähemmän kuin vaikuttajia ylipäätään. Suurin osa tutkittavista kertoi pitävänsä vaikuttajien tuottamaa sisältöä luotettavana sisällöstä riippuen.
Tuloksista nousi esiin kolme sosiaalisen median kanavaa, joita seurattiin eniten: Facebook, Instagram sekä YouTube. Matkailualan yritysten tulisi hyödyntää vaikuttajamarkkinointia erityisesti näissä kanavissa. Vaikuttajamarkkinoinnin tulisi olla luotettavaa ja autenttista, jotta se tehoaisi kuluttajiin sekä sitouttaisi heidät yrityksen brändiin. Matkailualan yritysten kannattaisi panostaa yhdessä vaikuttajien kanssa videosisältöön, sillä se koettiin vaikuttavaksi sisällöksi matkailupalveluihin liittyviä ostopäätöksiä tehdessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kolmen viikon aineistonkeruun aikana saatiin 129 vastausta. Aineistoanalyysimenetelmänä käytettiin SPSS-tilasto-ohjelmaa.
Tutkittavat toivat selkeästi esille sosiaalisen median käyttönsä, sillä kaikista vastaajista 91 % kertoi seuraavansa sosiaalista mediaa. Eniten sitä seurasivat nuoret, joten yritykset tavoittavat heidät parhaiten sosiaalisen median kautta. Tutkimuksen mukaan vastaajat seurasivat sosiaalisen median parissa toimivia vaikuttajia. Vastaajat seurasivat myös matkailuvaikuttajia, mutta vähemmän kuin vaikuttajia ylipäätään. Suurin osa tutkittavista kertoi pitävänsä vaikuttajien tuottamaa sisältöä luotettavana sisällöstä riippuen.
Tuloksista nousi esiin kolme sosiaalisen median kanavaa, joita seurattiin eniten: Facebook, Instagram sekä YouTube. Matkailualan yritysten tulisi hyödyntää vaikuttajamarkkinointia erityisesti näissä kanavissa. Vaikuttajamarkkinoinnin tulisi olla luotettavaa ja autenttista, jotta se tehoaisi kuluttajiin sekä sitouttaisi heidät yrityksen brändiin. Matkailualan yritysten kannattaisi panostaa yhdessä vaikuttajien kanssa videosisältöön, sillä se koettiin vaikuttavaksi sisällöksi matkailupalveluihin liittyviä ostopäätöksiä tehdessä.