Pankin strategiset asiakaskeskeiset toimenpiteet EPSI Rating -tutkimusten taustalla
Ruokolainen, Annina (2018)
Ruokolainen, Annina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi POP Pankki Keuruun Osuuspankki, joka kuuluu POP Pankki -ryhmään. POP Pankit ovat viime vuosina menestyneet pohjoismaisessa EPSI Rating -tutkimuksessa, joka tutkii eri toimialoilla toimivien yritysten asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia strategisia toimenpiteitä pankissa on tehty asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Lisäksi tutkittiin, kuinka EPSI Rating -tutkimuksista saatuja tuloksia on jo hyödynnetty pankin toiminnassa ja kuinka niitä voitaisiin jatkossa hyödyntää vielä paremmin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin pankin johtoa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, joissa teemoina olivat EPSI Rating -tutkimuksissa menestymiseen vaikuttaneet strategiset toimenpiteet sekä tutkimustulosten hyödyntäminen nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin vastaukset kaikkiin tutkimuskysymyksiin. Korkean asiakastyytyväisyyden saavuttamisen taustalla on POP Pankki Keuruun Osuuspankin toteuttama asiakaslähtöinen strategia. Asiakastyytyväisyyteen panostetaan kaikessa pankin toiminnassa, ja tämä näkyy erityisesti palvelun laatuun sekä saatavuuteen panostamisena.
Tutkimuksen myötä saatiin myös selville, etteivät tehdyt EPSI Rating -tutkimukset ole merkittävästi vaikuttaneet pankin strategian suunnitteluun. Tutkimukset ovat osoittaneet, että pankin tämänhetkinen strategia toimii hyvin, vaikkakin toimintaa pitää jatkuvasti pyrkiä parantamaan. Työssä esitetäänkin muutamia ehdotuksia siihen, kuinka strategiaa voitaisiin kehittää entisestään, jotta korkea asiakastyytyväisyys saadaan pidettyä yllä jatkossakin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin pankin johtoa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, joissa teemoina olivat EPSI Rating -tutkimuksissa menestymiseen vaikuttaneet strategiset toimenpiteet sekä tutkimustulosten hyödyntäminen nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin vastaukset kaikkiin tutkimuskysymyksiin. Korkean asiakastyytyväisyyden saavuttamisen taustalla on POP Pankki Keuruun Osuuspankin toteuttama asiakaslähtöinen strategia. Asiakastyytyväisyyteen panostetaan kaikessa pankin toiminnassa, ja tämä näkyy erityisesti palvelun laatuun sekä saatavuuteen panostamisena.
Tutkimuksen myötä saatiin myös selville, etteivät tehdyt EPSI Rating -tutkimukset ole merkittävästi vaikuttaneet pankin strategian suunnitteluun. Tutkimukset ovat osoittaneet, että pankin tämänhetkinen strategia toimii hyvin, vaikkakin toimintaa pitää jatkuvasti pyrkiä parantamaan. Työssä esitetäänkin muutamia ehdotuksia siihen, kuinka strategiaa voitaisiin kehittää entisestään, jotta korkea asiakastyytyväisyys saadaan pidettyä yllä jatkossakin.