Venäjänkielisen asiakaspalvelun merkitys Marata-alalla Jyväskylässä
Jäntti, Marena (2018)
Jäntti, Marena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221019
Tiivistelmä
Venäläiset matkailijat ovat hyvä tulonlähde suomalaisille matkailu- ja ravintola-alalla. Venäläiset matkustelevat laajamittaisesti myös Jyväskylän alueella varsinkin talviaikaan. Nykyisin venäjänkielisistä matkustajista nuorempi sukupolvi osaa pu-hua jonkin verran englantia, mutta voi olla, että asiakaspalvelun kannalta yhteisen kielen olisi hyvä olla venäjä. Työn tavoitteena on selvittää venäjänkielisen asiakaspalvelun merkitys Marata-alalla Jyväskylän alueen ravintoloissa.
Tutkimusosio suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tiedot kerättiin haastattelemalla kolmea ravintolatyöntekijää, yhtä Ravintola Harmoonissa ja kahta Ravintola Green Egg:issä lokakuussa 2018. Haastatteluissa selvitettiin venäjänkielisen asiakaspalvelun merkitystä Jyväskylän alueen ravintoloissa työntekijöiden näkökulmasta.
Haastatteluista selvisi, että venäjänkielisen asiakaspalvelun merkitys Marata-alalla ei ole nykyään enää niin suuri kuin ennen, koska enenevissä määrin nuoren sukupolven venäläiset matkailijat osaavat puhua ainakin vähän englantia.
Venäjän kielen taito ja kulttuurituntemus koetaan kuitenkin hyödylliseksi taidoksi ravintoloissa varsinkin tarjoilijoilla ja myynnin työntekijöillä Jyväskylän alueella. Venäläiset haluavat hyvää asiakaspalvelua, mutta he ovat hiukan vaativampia asiakaspalvelun suhteen kuin esimerkiksi suomalaiset asiakkaat. He toivovat erityishuomiota ja tasokasta palvelua ja ovat selkeäsanaisia jos ovat tyytymättömiä saamaansa palveluun.
Tutkimusosio suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tiedot kerättiin haastattelemalla kolmea ravintolatyöntekijää, yhtä Ravintola Harmoonissa ja kahta Ravintola Green Egg:issä lokakuussa 2018. Haastatteluissa selvitettiin venäjänkielisen asiakaspalvelun merkitystä Jyväskylän alueen ravintoloissa työntekijöiden näkökulmasta.
Haastatteluista selvisi, että venäjänkielisen asiakaspalvelun merkitys Marata-alalla ei ole nykyään enää niin suuri kuin ennen, koska enenevissä määrin nuoren sukupolven venäläiset matkailijat osaavat puhua ainakin vähän englantia.
Venäjän kielen taito ja kulttuurituntemus koetaan kuitenkin hyödylliseksi taidoksi ravintoloissa varsinkin tarjoilijoilla ja myynnin työntekijöillä Jyväskylän alueella. Venäläiset haluavat hyvää asiakaspalvelua, mutta he ovat hiukan vaativampia asiakaspalvelun suhteen kuin esimerkiksi suomalaiset asiakkaat. He toivovat erityishuomiota ja tasokasta palvelua ja ovat selkeäsanaisia jos ovat tyytymättömiä saamaansa palveluun.