Vaatetusliike Aaron's Oy:n brändimielikuvat
Paakkonen, Jaana (2018)
Paakkonen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221088
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena Vaatetusliike Aaron’s Oy:n brändi koetaan yrityksen sosiaalisen median seuraajien keskuudessa ja vastaavatko brändimielikuvat tavoitebrändiä. Yritys on toiminut perustamisestaan lähtien aktiivisesti Facebookissa ja Instagramissa sekä pyrkinyt kehittämään sosiaalisen median markkinointiaan viimeisten kuukausien aikana, minkä vuoksi yrityksellä oli intressi tutkia, ovatko toimenpiteet olleet tavoitebrändin mukaisia. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, löytyykö brändimielikuvien suhteen eroja yrityksessä asioineiden ja pelkästään sosiaalisen median kautta yrityksen tuntevien välillä, jotta yritys voi arvioida, mihin asioihin sosiaalisen median markkinoinnissa tulisi keskittyä, jotta toiminta tukisi yrityksen tavoitebrändiä.
Teoriaosassa paneuduttiin brändikäsitteeseen ja sen merkitykseen, rakentamiseen sekä kehittämiseen sekä sosiaaliseen mediaan ja erilasiin brändimittareihin, joiden avulla brändin tilaa voidaan mitata. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja tiedonkeruumenetelmänä verkkokyselyä, joka oli avoinna vastauksille yrityksen Facebook- ja Instagram-kanavilla 13.6.2018—26.6.2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 109 henkilöä. Tuloksia analysoitiin käyttämällä suoria jakaumia ja ristiintaulukointeja.
Tutkimustuloksien mukaan Vaatetusliike Aaron’s Oy:n tunnettuus on hyvä, mielikuvat yrityksen brändistä ja tärkeimmistä kilpailukeinoista ovat tavoitebrändin mukaisia sekä yrityksen suositteluindeksi (NPS) on korkea sen sosiaalisen median seuraajien keskuudessa. Aiemmin mainittujen vertailuryhmien välillä ilmenneet eroavaisuudet näkyvät muutamissa brändimielikuvissa sekä suositteluindeksissä, jotka olivat yrityksessä asioineiden keskuudessa paremmat. Tulokset osoittavat, että yritys on tehnyt sosiaalisessa mediassa tavoitebrändiä tukevia markkinointitoimenpiteitä, joita sen kannattaa edelleen kehittää.
Teoriaosassa paneuduttiin brändikäsitteeseen ja sen merkitykseen, rakentamiseen sekä kehittämiseen sekä sosiaaliseen mediaan ja erilasiin brändimittareihin, joiden avulla brändin tilaa voidaan mitata. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja tiedonkeruumenetelmänä verkkokyselyä, joka oli avoinna vastauksille yrityksen Facebook- ja Instagram-kanavilla 13.6.2018—26.6.2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 109 henkilöä. Tuloksia analysoitiin käyttämällä suoria jakaumia ja ristiintaulukointeja.
Tutkimustuloksien mukaan Vaatetusliike Aaron’s Oy:n tunnettuus on hyvä, mielikuvat yrityksen brändistä ja tärkeimmistä kilpailukeinoista ovat tavoitebrändin mukaisia sekä yrityksen suositteluindeksi (NPS) on korkea sen sosiaalisen median seuraajien keskuudessa. Aiemmin mainittujen vertailuryhmien välillä ilmenneet eroavaisuudet näkyvät muutamissa brändimielikuvissa sekä suositteluindeksissä, jotka olivat yrityksessä asioineiden keskuudessa paremmat. Tulokset osoittavat, että yritys on tehnyt sosiaalisessa mediassa tavoitebrändiä tukevia markkinointitoimenpiteitä, joita sen kannattaa edelleen kehittää.