Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen rakennusalan pk-yrityksen tarvikkeiden hankinnassa
Huvila, Tommi (2018)
Huvila, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221133
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle tietoa järjestelmän kehittämisen ja markkinoinnin tueksi tutkimalla toiminnanohjausjärjestelmä Adminetin hankintaprosessin toimivuutta rakennusalalla. Toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen vuonna 2004 perustettu yritys Admicom Finland Oy, jonka tuote Adminet soveltuu käyttöön talotekniikka-, rakennus- ja teollisuusalalla. Admicomilla oli halu tutkia hankintaprosessia toiminnanohjausjärjestelmässä rakennusalalla ja varsinkin ostotilauksen käyttöä, koska sen käyttö oli ollut vähäistä asiakasmäärään suhteutettuna.
Teoriapohja perustuu hankintaan ja ostamiseen liittyvään kirjallisuuteen sekä verkkoaineistoihin. Teoriaosuudessa hyödynnetään myös Admicomin asiantuntijoita ja siihen liittyen haastateltiin Admicomin käyttöönotto- ja koulutusvastaavia, myyntijohtajaa sekä sovelluskehittäjää. Tietoperustassa käydään läpi hankinta- ja ostoprosessia, sekä hankintatoimintaa yleensä. Lisäksi käsitellään rakennusalan erityispiirteitä, toiminnanohjausjärjestelmien historiaa rakennusalalla sekä teknologian kehityksen vaikutusta alaan.
Tutkimukseen valittiin tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastateltuja yrityksiä oli 12.
Tutkimus osoitti, että järjestelmän hyödyntäminen koko ostoprosessissa on mahdollista, mutta ei tällä hetkellä kannattavaa. Ostotarpeiden määrittelyä ja ostotarjouksen tekemistä ei voida vielä hyödyntää järjestelmässä niin, että sen käyttö olisi yleistä. Ostotilauksen tekeminen järjestelmän kautta sisältää mahdollisuuksia ja potentiaalia, mikä pitää pystyä tulevaisuudessa hyödyntämään paremmin ja tuomaan esiin asiakkaille. Ostolaskutus ja sen toiminnot ovat järjestelmän vahvin osa prosessin osalta, ja tutkimus osoitti myös asiakasyritysten ajattelevan näin. Adminet on järjestelmänä edellä rakennusalan ostamisen kehitystä, mutta tulevaisuudessa järjestelmän toimintoja pystytään hyödyntämään enemmän.
Teoriapohja perustuu hankintaan ja ostamiseen liittyvään kirjallisuuteen sekä verkkoaineistoihin. Teoriaosuudessa hyödynnetään myös Admicomin asiantuntijoita ja siihen liittyen haastateltiin Admicomin käyttöönotto- ja koulutusvastaavia, myyntijohtajaa sekä sovelluskehittäjää. Tietoperustassa käydään läpi hankinta- ja ostoprosessia, sekä hankintatoimintaa yleensä. Lisäksi käsitellään rakennusalan erityispiirteitä, toiminnanohjausjärjestelmien historiaa rakennusalalla sekä teknologian kehityksen vaikutusta alaan.
Tutkimukseen valittiin tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastateltuja yrityksiä oli 12.
Tutkimus osoitti, että järjestelmän hyödyntäminen koko ostoprosessissa on mahdollista, mutta ei tällä hetkellä kannattavaa. Ostotarpeiden määrittelyä ja ostotarjouksen tekemistä ei voida vielä hyödyntää järjestelmässä niin, että sen käyttö olisi yleistä. Ostotilauksen tekeminen järjestelmän kautta sisältää mahdollisuuksia ja potentiaalia, mikä pitää pystyä tulevaisuudessa hyödyntämään paremmin ja tuomaan esiin asiakkaille. Ostolaskutus ja sen toiminnot ovat järjestelmän vahvin osa prosessin osalta, ja tutkimus osoitti myös asiakasyritysten ajattelevan näin. Adminet on järjestelmänä edellä rakennusalan ostamisen kehitystä, mutta tulevaisuudessa järjestelmän toimintoja pystytään hyödyntämään enemmän.