Henkilöstöravintolan asiakkaan ruoanvalintaprosessi : Videotutkimus asiakkaan toiminnasta buffetlinjastolla
Mörsky, Hanna; Savikkomaa, Marko (2010)
Lataukset:
Mörsky, Hanna
Savikkomaa, Marko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211278
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli taustatutkimus TEKES-hankkeelle, ja sen toimeksiantajana oli YR-laitos.
Tavoitteenamme oli selvittää asiakkaan ruoanvalintaprosessia Fazer Amica Kasarminassa toimi-van MAMK:n henkilöstön buffetlinjastolla videointimenetelmää apuna käyttäen. Keskityimme asiakkaan toiminnan tutkimiseen.
Opinnäytetyömme on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Toteutimme ai-neiston keruun videoimalla kolmena päivänä yhteensä 93 asiakkaan toimintaa buffetlinjastolla. Aineiston keruun jälkeen purimme materiaalin Excel-ohjelmalla luomaamme koodaustaulukkoon ja analysoimme tuloksia tiivistämällä aineistoa prosenttitaulukoiksi. Tuloksia emme voineet ver-rata kunnolla teoriatietoon, koska sitä ei juuri ole saatavilla. Suurin osa opinnäytetyömme teo-riapohjasta on tuettu omaan tietoomme aiheesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat etenivät linjastolla järjestyksessä, aloittaen ottamalla en-sin tarjottimen, aterimet ja lautasen. Tämän jälkeen he siirtyivät ottamaan ruokaa alkaen salaa-teista ja niiden jälkeen lämpimiä ruokia. Tutkimuksessamme ilmeni, että asiakkaista lähes 50 % seisoi GN-vuoan edessä ottaessaan ruokaa. Tarjottimet sijaitsivat 50 % niin GN-vuoan edessä kuin muualla linjastolla. Lautanen sijaitsi lähes 70 % asiakkaan kädessä GN-vuoan päällä tämän ottaessa ruokaa. Erikoiseksi toiminnaksi osoittautui todella usein kansien nostelu, joita asiakkaat saattoivat nostella monta kertaa ennen valinnan tekemistä. Kameran läsnäolo häiritsi yllättävän vähän asiakkaiden toimintaa linjastolla, joten tutkimustuloksia voidaan pitää siten luotettavina.
Tavoitteenamme oli selvittää asiakkaan ruoanvalintaprosessia Fazer Amica Kasarminassa toimi-van MAMK:n henkilöstön buffetlinjastolla videointimenetelmää apuna käyttäen. Keskityimme asiakkaan toiminnan tutkimiseen.
Opinnäytetyömme on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Toteutimme ai-neiston keruun videoimalla kolmena päivänä yhteensä 93 asiakkaan toimintaa buffetlinjastolla. Aineiston keruun jälkeen purimme materiaalin Excel-ohjelmalla luomaamme koodaustaulukkoon ja analysoimme tuloksia tiivistämällä aineistoa prosenttitaulukoiksi. Tuloksia emme voineet ver-rata kunnolla teoriatietoon, koska sitä ei juuri ole saatavilla. Suurin osa opinnäytetyömme teo-riapohjasta on tuettu omaan tietoomme aiheesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat etenivät linjastolla järjestyksessä, aloittaen ottamalla en-sin tarjottimen, aterimet ja lautasen. Tämän jälkeen he siirtyivät ottamaan ruokaa alkaen salaa-teista ja niiden jälkeen lämpimiä ruokia. Tutkimuksessamme ilmeni, että asiakkaista lähes 50 % seisoi GN-vuoan edessä ottaessaan ruokaa. Tarjottimet sijaitsivat 50 % niin GN-vuoan edessä kuin muualla linjastolla. Lautanen sijaitsi lähes 70 % asiakkaan kädessä GN-vuoan päällä tämän ottaessa ruokaa. Erikoiseksi toiminnaksi osoittautui todella usein kansien nostelu, joita asiakkaat saattoivat nostella monta kertaa ennen valinnan tekemistä. Kameran läsnäolo häiritsi yllättävän vähän asiakkaiden toimintaa linjastolla, joten tutkimustuloksia voidaan pitää siten luotettavina.