Ennakoivan analysoinnin hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Myllymäki, Hannele (2018)
Myllymäki, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321251
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa ja ymmärrystä, kuinka toimeksiantaja voisi hyödyntää ennakoivaa analysointia digitaalisessa markkinoinnissa asiakasprojekteissaan. Tutkimuksessa kartoitetaan toimeksiantajan asiakkaiden nykyistä tilannetta ja tutkitaan mitä ennakoivan analysoinnin käyttöönotto vaatii yritykseltä.
Haastattelut antavat tutkimukseen käytännönläheistä näkökulmaa sekä tietoa millaisia tarpeita yrityksillä on ennakoivan analysoinnin hyödyntämisestä digitaalisessa markkinoinnissa. Ennakoiva analysoinnin odotetaan olevan vallitseva trendi lähitulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisen- ja kehittämistutkimuksen yhdistelmää. Teoreettisessa
viitekehyksessä kuvaillaan mitä ovat ennakoiva analysointi ja digitaalinen markkinointi. Tutkimusaineisto perustuu viiteen toimeksiantajan asiakkaan haastatteluun ja yhteen asiantuntijahaastatteluun. Mahdollisimman kokonaisvaltaisen näkemyksen saamiseksi haastateltavat valittiin eri toimialoilta. Haastattelut toteutettiin lokakuun ja marraskuun välisenä aikana vuonna 2018. Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalysoinnin menetelmällä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että yrityksillä on kysyntää ennakoivan analysoinnin hyödyntämiselle digitaalisessa markkinoinnissa. Nykyisin ennakoivan analysoinnin hyödyntäminen yrityksiltä vaatii resursseja, mihin toivotaan tulevaisuudessa uusia ratkaisuja tai
kohtuuhintaisia palveluntarjoajia. Tulosten pohjalta esitellään toimeksiantajalle ja yrityksille kehitysehdotuksia, joilla voidaan hyödyntää ennakoivaa analysointia digitaalisessa markkinoinnissa. Jatkotutkimusta tarvitaan kohtuuhintaisten palveluntarjoajien löytämiseksi tai ennakoivaa analysointia hyödyntävän ohjelmiston kehittämiseksi digitaaliseen
markkinointiin.
Haastattelut antavat tutkimukseen käytännönläheistä näkökulmaa sekä tietoa millaisia tarpeita yrityksillä on ennakoivan analysoinnin hyödyntämisestä digitaalisessa markkinoinnissa. Ennakoiva analysoinnin odotetaan olevan vallitseva trendi lähitulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisen- ja kehittämistutkimuksen yhdistelmää. Teoreettisessa
viitekehyksessä kuvaillaan mitä ovat ennakoiva analysointi ja digitaalinen markkinointi. Tutkimusaineisto perustuu viiteen toimeksiantajan asiakkaan haastatteluun ja yhteen asiantuntijahaastatteluun. Mahdollisimman kokonaisvaltaisen näkemyksen saamiseksi haastateltavat valittiin eri toimialoilta. Haastattelut toteutettiin lokakuun ja marraskuun välisenä aikana vuonna 2018. Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalysoinnin menetelmällä.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että yrityksillä on kysyntää ennakoivan analysoinnin hyödyntämiselle digitaalisessa markkinoinnissa. Nykyisin ennakoivan analysoinnin hyödyntäminen yrityksiltä vaatii resursseja, mihin toivotaan tulevaisuudessa uusia ratkaisuja tai
kohtuuhintaisia palveluntarjoajia. Tulosten pohjalta esitellään toimeksiantajalle ja yrityksille kehitysehdotuksia, joilla voidaan hyödyntää ennakoivaa analysointia digitaalisessa markkinoinnissa. Jatkotutkimusta tarvitaan kohtuuhintaisten palveluntarjoajien löytämiseksi tai ennakoivaa analysointia hyödyntävän ohjelmiston kehittämiseksi digitaaliseen
markkinointiin.