Urheilutapahtuman markkinointiviestintä
Heinonen, Roosa (2018)
Heinonen, Roosa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321343
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää laadullisen menetelmän keinoin, mitkä ovat onnistuneen urheilutapahtuman markkinointiviestinnän avaintekijöitä. Tavoitteena oli mallintaa urheilutapahtuman markkinointiviestinnän malli, jonka avulla voidaan tehdä onnistunutta tapahtumaviestintää. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Suomen Voimisteluliitolle.
Markkinointiviestinnän avaintekijöitä selvitettiin haastattelemalla kolmea eri onnistuneen urheilutapahtuman viestintävastaavaa. Haastateltaviksi tapahtumiksi valittiin Suomi-Ruotsi-maaottelu 2016, taitoluistelun MM-kilpailut 2017 sekä ringeten MM-kilpailut 2016. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten ja Skypen avulla. Tutkimusaineisto muodostettiin litteroimalla haastatteluäänitteet ja analysoitiin teoriapohjaisen analyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että vaikuttava ja onnistunut markkinointiviestintä on luonteeltaan tarinallista ja johdonmukaista, jonka toimenpiteet edellyttävät perusteellista kohdeyleisön tuntemista. Markkinointiviestinnällä havaittiin myös olevan keskeinen rooli tapahtuman profiloinnissa ja kilpailukeinona, kun se oli hyvin tehty.
Tärkeimpänä markkinointiviestinnän instrumenttina eli osa-alueena nähtiin verkkomainonta ja erityisesti sosiaalinen media, joka toimi sekä uusien että tavanomaisten kohderyhmien pääasiallisena tavoittamiskanavana. Tämän lisäksi suoramarkkinointi oli myös suosittu osa-alue, jota toteutettiin eniten sähköpostimarkkinointina. Taloudelliset resurssit sekä sponsoritoiminta vaikuttivat merkittävästi markkinointitoimia koskeviin päätöksiin, joiden avulla voitiin hallita myös kustannuksia. Markkinointiviestinnällä todettiin olevan positiivisia vaikutuksia sekä tapahtuman imagoon että talouteen.
Markkinointiviestinnän avaintekijöitä selvitettiin haastattelemalla kolmea eri onnistuneen urheilutapahtuman viestintävastaavaa. Haastateltaviksi tapahtumiksi valittiin Suomi-Ruotsi-maaottelu 2016, taitoluistelun MM-kilpailut 2017 sekä ringeten MM-kilpailut 2016. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina kasvotusten ja Skypen avulla. Tutkimusaineisto muodostettiin litteroimalla haastatteluäänitteet ja analysoitiin teoriapohjaisen analyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että vaikuttava ja onnistunut markkinointiviestintä on luonteeltaan tarinallista ja johdonmukaista, jonka toimenpiteet edellyttävät perusteellista kohdeyleisön tuntemista. Markkinointiviestinnällä havaittiin myös olevan keskeinen rooli tapahtuman profiloinnissa ja kilpailukeinona, kun se oli hyvin tehty.
Tärkeimpänä markkinointiviestinnän instrumenttina eli osa-alueena nähtiin verkkomainonta ja erityisesti sosiaalinen media, joka toimi sekä uusien että tavanomaisten kohderyhmien pääasiallisena tavoittamiskanavana. Tämän lisäksi suoramarkkinointi oli myös suosittu osa-alue, jota toteutettiin eniten sähköpostimarkkinointina. Taloudelliset resurssit sekä sponsoritoiminta vaikuttivat merkittävästi markkinointitoimia koskeviin päätöksiin, joiden avulla voitiin hallita myös kustannuksia. Markkinointiviestinnällä todettiin olevan positiivisia vaikutuksia sekä tapahtuman imagoon että talouteen.