Kuluttajamarkkinoinnin tehostaminen blogin avulla
Kujansuu, Samppa; Mikkonen, Salla-Mari (2018)
Kujansuu, Samppa
Mikkonen, Salla-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421539
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kuluttajille kohdistettua markkinointia voidaan tehostaa blogin avulla. Markkinoinnin tehostaminen rajattiin käsittelemään tekijöitä, joilla kuluttajia saadaan lukemaan blogia sekä oikeanlaista sisältöä tuottamalla sitoutumaan aktiivisiksi blogin lukijoiksi. Työ toteutettiin toimeksiantona keittiötarvikkeita maahantuovalle RNTM Trading Oy:lle, jolla on myös GN-Store –niminen verkkokauppa. Yritys käyttää markkinoinnissaan blogia, jonka edistämiseen opinnäytetyön tutkimus kohdistui.
Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Viisi haastateltavaa olivat ammatiltaan blogin kirjoittajia sekä sisällöntuottajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista näkyi, että blogin markkinoimiseksi tehokkainta on näkyä Instagramissa ja Facebookissa, samalla selvittäen omaa kohderyhmäänsä. Monipuolisen ja kanavakohtaisesti erilaisen sisällön jakaminen houkuttelee lukijoita blogiin. Lukijoiden sitouttamiseksi blogiin, kirjoittajan on julkaistava artikkeleita säännöllisesti ja ajankohtaisesti. Julkaisuissa olevilla laadukkailla kirjoituksilla ja kuvilla yhdistellään luovuutta ja uskottavuutta sekä herätetään lukijassa tunteita, oivalluksia ja luotettavuutta kirjoittajaa kohtaan.
Kuluttajille kohdistettua markkinointia tehostaakseen yrityksen suositellaan laativan blogin sisältömarkkinointia edistävä sisältöstrategia. Strategian tärkeimmät osat ovat blogiartikkeleiden ja niiden mainontaa käsittelevä aikatauluttaminen, markkinoinnin tavoitteiden asettaminen sekä mittaaminen. Sisältömarkkinoinnin ohella yritys hakukoneoptimoi blogisivustonsa sekä järjestää asiakkaan palvelupolun sosiaalisesta mediasta blogiin ja verkkokauppaan.
Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Viisi haastateltavaa olivat ammatiltaan blogin kirjoittajia sekä sisällöntuottajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista näkyi, että blogin markkinoimiseksi tehokkainta on näkyä Instagramissa ja Facebookissa, samalla selvittäen omaa kohderyhmäänsä. Monipuolisen ja kanavakohtaisesti erilaisen sisällön jakaminen houkuttelee lukijoita blogiin. Lukijoiden sitouttamiseksi blogiin, kirjoittajan on julkaistava artikkeleita säännöllisesti ja ajankohtaisesti. Julkaisuissa olevilla laadukkailla kirjoituksilla ja kuvilla yhdistellään luovuutta ja uskottavuutta sekä herätetään lukijassa tunteita, oivalluksia ja luotettavuutta kirjoittajaa kohtaan.
Kuluttajille kohdistettua markkinointia tehostaakseen yrityksen suositellaan laativan blogin sisältömarkkinointia edistävä sisältöstrategia. Strategian tärkeimmät osat ovat blogiartikkeleiden ja niiden mainontaa käsittelevä aikatauluttaminen, markkinoinnin tavoitteiden asettaminen sekä mittaaminen. Sisältömarkkinoinnin ohella yritys hakukoneoptimoi blogisivustonsa sekä järjestää asiakkaan palvelupolun sosiaalisesta mediasta blogiin ja verkkokauppaan.