Kehittämistutkimus visuaalisen ajattelun verkkokurssista palvelumuotoilua hyödyntäen
Leskinen, Mari (2018)
Leskinen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421565
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja Kuvitellen Oy on visuaalisen ajattelun yritys ja se on järjestänyt visuaalisen ajattelun valmennuksia vuodesta 2013 lähtien. Kurssipalautteesta nousi noin 1,5 vuotta sitten ajatus valmennuksen muuttamisesta verkkokurssiksi. Opinnäytetyössä lähdettiin testaamaan tätä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehittämistutkimuksen avulla, miten visuaalisen ajattelun perusteet verkkokurssin prototyppiä tulee kehittää, jotta asiakas haluaa suositella sitä ja saa siitä itse mahdollisimman paljon arvoa. Tämän tutkimuksen avulla pystyttiin luomaan pohja kaupallistamiselle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui oppimisen teoriasta (yleismaailmallisesti ja digiympäristössä), palvelumuotoilusta, tuotekehityksestä ja visuaalisesta ajattelusta. Teemahaastattelut toteutettiin lokakuussa 2018. Verkkokurssin koekäyttäjiksi valittiin kuusi henkilöä Ilmiön kaava-kirjan ja Rogersin early adopter teoriaa noudatellen. Testikäyttäjiä haastateltiin kurssin jälkeen palvelumuotoilun metodeja (esim. asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen) ja Palmun arvonmuodostumisen pyramidia hyödyntäen.
Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja tutkimus analysoitiin teemoittelemalla. Tut-kimuksessa keskityttiin tarkastelemaan ydinpalvelun palvelupolkua. Yhteiskehittämisen tutkimustulosten perusteella kurssin sisältö koettiin potentiaalisena kaupallistamista varten. Kehityskohteet painottuivat verkkokurssin oppimiskäsikirjoituksen ja sisällön erilaiseen painotukseen. Haastatteluiden avulla ymmärrettiin, että kurssilaiset kaipasivat alakohtaisempaa oppisisältöä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehittämistutkimuksen avulla, miten visuaalisen ajattelun perusteet verkkokurssin prototyppiä tulee kehittää, jotta asiakas haluaa suositella sitä ja saa siitä itse mahdollisimman paljon arvoa. Tämän tutkimuksen avulla pystyttiin luomaan pohja kaupallistamiselle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui oppimisen teoriasta (yleismaailmallisesti ja digiympäristössä), palvelumuotoilusta, tuotekehityksestä ja visuaalisesta ajattelusta. Teemahaastattelut toteutettiin lokakuussa 2018. Verkkokurssin koekäyttäjiksi valittiin kuusi henkilöä Ilmiön kaava-kirjan ja Rogersin early adopter teoriaa noudatellen. Testikäyttäjiä haastateltiin kurssin jälkeen palvelumuotoilun metodeja (esim. asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen) ja Palmun arvonmuodostumisen pyramidia hyödyntäen.
Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja tutkimus analysoitiin teemoittelemalla. Tut-kimuksessa keskityttiin tarkastelemaan ydinpalvelun palvelupolkua. Yhteiskehittämisen tutkimustulosten perusteella kurssin sisältö koettiin potentiaalisena kaupallistamista varten. Kehityskohteet painottuivat verkkokurssin oppimiskäsikirjoituksen ja sisällön erilaiseen painotukseen. Haastatteluiden avulla ymmärrettiin, että kurssilaiset kaipasivat alakohtaisempaa oppisisältöä