Markkinoinnin vaikutus hotellin valintaan : Case: Finlandia Hotelli Alba
Ryynänen, Veera (2018)
Ryynänen, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää markkinoinnin vaikutusta ostopäätökseen ja sen vaiheisiin majoituspaikkaa valittaessa. Tarkoituksena oli myös selvittää tärkeimmät seikat,jotka vaikuttavat ostopäätökseen, ja näiden seikkojen avulla kehittää markkinointia niin, että toimeksiantajalle saataisiin lisää vapaa-ajan matkustajia. Työ toteutettiin Jyväskylässä sijaitsevalle Finlandia Hotelli Alballe.
Työ toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimus tehtiin paperisella strukturoidulla kyselylomakkeella Finlandia Hotelli Alban majoittuville asiakkaille. Tutkija oli itse jakamassa kyselylomaketta Hotelli Alban aulatilassa sisään kirjautuville ja jo majoittuville asiakkaille. Tällaista tutkimuksen keräystapaa kutsutaan kontrolloiduksi kyselyksi. Lomakkeita jaettiin 23.-24.10.2018, ja vastauksia saatiin yhteensä 43.
Tulosten perusteella voidaan todeta markkinoinnilla olevan vaikutusta ostopäätökseen ja sen vaiheisiin. Eri varauskanavien markkinoinnin informaatiolla on suurin merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Tulokset kertovat myös, että jo varmaankin valintaan vaikuttaa hotellin omilta internet-sivuilta saatu informaatio. Tärkeimmäksi seikaksi hotellin valintaan nousi sijainti.
Finlandia Hotelli Alban tulisi korostaa markkinoinnissaan entistä enemmän hotellin sijaintia sekä kehittää vapaa-ajan matkustajille tarkoitettuja kampanjoita ja tarjouksia. Hotellin tulisi kehittää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia sekä harkita hakukoneoptimoinnin kehittämistä.
Työ toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimus tehtiin paperisella strukturoidulla kyselylomakkeella Finlandia Hotelli Alban majoittuville asiakkaille. Tutkija oli itse jakamassa kyselylomaketta Hotelli Alban aulatilassa sisään kirjautuville ja jo majoittuville asiakkaille. Tällaista tutkimuksen keräystapaa kutsutaan kontrolloiduksi kyselyksi. Lomakkeita jaettiin 23.-24.10.2018, ja vastauksia saatiin yhteensä 43.
Tulosten perusteella voidaan todeta markkinoinnilla olevan vaikutusta ostopäätökseen ja sen vaiheisiin. Eri varauskanavien markkinoinnin informaatiolla on suurin merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Tulokset kertovat myös, että jo varmaankin valintaan vaikuttaa hotellin omilta internet-sivuilta saatu informaatio. Tärkeimmäksi seikaksi hotellin valintaan nousi sijainti.
Finlandia Hotelli Alban tulisi korostaa markkinoinnissaan entistä enemmän hotellin sijaintia sekä kehittää vapaa-ajan matkustajille tarkoitettuja kampanjoita ja tarjouksia. Hotellin tulisi kehittää sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia sekä harkita hakukoneoptimoinnin kehittämistä.