Festivaalin elämyksellisyys asiakaskokemuksessa : John Smith Rock Festival 2018
Nyman, Katja (2018)
Nyman, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521748
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kävijätutkimus tapahtumalle John Smith Rock Festival 2018 ja tunnistaa asiakaskokemuksessa esiin nousseet elämyksellisyyden elementit. Opinnäytetyö tehtiin Ext Ventures Oy:n toimeksiannosta, ja se toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Tutkimusta varten kartoitettiin elämyksellisyyden ja asiakaskokemuksen teorioita, joista kyselyn luomisen apuna käytettiin elämyskolmiota ja arvinmuodostuksen pyramidia. Lisäksi työssä käsiteltiin festivaalia toimintaympäristönä ja sen trendejä suomessa.
Teoreettisista malleista luotiin kysely, joka julkaistiin tapahtuman Facebook-sivulla. Kyselyllä tavoitettiin yhteensä 5000 festivaalikävijästä 698 vastaajaa. Vastauksia peilattiin edelleen elämyskolmion ja arvonmuodostuksen pyramidin teemoihin ja elementteihin. Työssä hyödynnettiin lisäksi online-tutkimusta ja kyselyn vastauksia asiakasprofiilien luomisessa.
Tuloksista ilmeni, että tapahtuma nähtiin varsinkin yksilöllisenä ja aitona sen tarjoaman musiikkityylin ja toimivan festivaalialueen ansiosta. Vuorovaikutusta niin muiden festivaalivieraiden kuin tapahtumassa työskennelleidenkin osalta kehuttiin, ja festivaalin tunnelmaa kiiteltiin erityisesti ruuhkattomuudesta ja rentoudesta. Sekä online-tutkimuksen potentiaalinen että kyselyn toteutunut asiasprofiili olivat hyvin samankaltaisia.
Opinnäytetyön tutkimusta ja sen tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa jatkotutkimuksissa ja palveluiden kehittämisessä.
Tutkimusta varten kartoitettiin elämyksellisyyden ja asiakaskokemuksen teorioita, joista kyselyn luomisen apuna käytettiin elämyskolmiota ja arvinmuodostuksen pyramidia. Lisäksi työssä käsiteltiin festivaalia toimintaympäristönä ja sen trendejä suomessa.
Teoreettisista malleista luotiin kysely, joka julkaistiin tapahtuman Facebook-sivulla. Kyselyllä tavoitettiin yhteensä 5000 festivaalikävijästä 698 vastaajaa. Vastauksia peilattiin edelleen elämyskolmion ja arvonmuodostuksen pyramidin teemoihin ja elementteihin. Työssä hyödynnettiin lisäksi online-tutkimusta ja kyselyn vastauksia asiakasprofiilien luomisessa.
Tuloksista ilmeni, että tapahtuma nähtiin varsinkin yksilöllisenä ja aitona sen tarjoaman musiikkityylin ja toimivan festivaalialueen ansiosta. Vuorovaikutusta niin muiden festivaalivieraiden kuin tapahtumassa työskennelleidenkin osalta kehuttiin, ja festivaalin tunnelmaa kiiteltiin erityisesti ruuhkattomuudesta ja rentoudesta. Sekä online-tutkimuksen potentiaalinen että kyselyn toteutunut asiasprofiili olivat hyvin samankaltaisia.
Opinnäytetyön tutkimusta ja sen tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa jatkotutkimuksissa ja palveluiden kehittämisessä.