Holiday Clubin tutustumisloma-asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja tutustumislomien taloudelliset vaikutukset
Peura, Eliisa (2018)
Peura, Eliisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722024
Tiivistelmä
Opinnäyten tavoitteena oli selvittää Holiday Clubin tutustumisloma-asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä tutustumislomien alueellisia taloudellisia vaikutuksia. Työn tarkoituksena oli saada yksityiskohtaisempaa tietoa lomailijoiden rahankäytöstä loman aikana sekä heidän ostomotiiveistaan. Tutustumislomat ovat Holiday Clubin oma lomailumuoto, joka on osa koko yhteiskuntaa tukevaa matkailua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa kuluttajakäyttäytymisestä, ostomotiiveista, arvonmuodostumisesta palvelualalla sekä kannattavuudesta ja hinnoittelusta. Lisäksi teoriaosuudesta löytyy katsaus Suomen matkailun nykytilanteeseen. Tutkimuksessa selvitettiin mm. lomailijoiden rahankäyttöä, asiakastyytyväisyyttä ja ostomotiiveja sekä lomista muodostuvaa matkailutuloa. Aineisto kerättiin puhelinkyselyllä, jossa haastateltiin 100 Holiday Clubin tutustumislomalla käynyttä asiakasta.
Tutkimus osoitti, että tutustumislomalle tullaan edullisella hinnalla rentoutumaan ja irtautumaan arjesta sopivan ajomatkan päästä. Viikko-osakehankintojen myötä tutustumis-lomat ovat kannattavaa liiketoimintaa. Tutustumislomat vaikuttivat alueen talouteen positiivisesti, ja etenkin ruokapalveluja käytettiin paljon. Holiday Clubille kuuluvien aktiviteettien ja ruokapalvelujen lisämyyntiä todettiin tarvittavan enemmän. Lisäksi lomien lisäarvoa tulee lisätä.
Tutkimuksessa saatujen tietojen avulla voidaan kehittää tutustumislomia kannattavammiksi lisäämällä asiakkaiden kokemaa arvoa ja palvelujen rahamääräistä tuottoa. Tutus-tumislomat parantavat alueen yritysten kannattavuutta. Tutustumislomia kehittämällä voidaan lisätä koko alueen matkailutuottoa ja siten edistää koko Suomen matkailua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa kuluttajakäyttäytymisestä, ostomotiiveista, arvonmuodostumisesta palvelualalla sekä kannattavuudesta ja hinnoittelusta. Lisäksi teoriaosuudesta löytyy katsaus Suomen matkailun nykytilanteeseen. Tutkimuksessa selvitettiin mm. lomailijoiden rahankäyttöä, asiakastyytyväisyyttä ja ostomotiiveja sekä lomista muodostuvaa matkailutuloa. Aineisto kerättiin puhelinkyselyllä, jossa haastateltiin 100 Holiday Clubin tutustumislomalla käynyttä asiakasta.
Tutkimus osoitti, että tutustumislomalle tullaan edullisella hinnalla rentoutumaan ja irtautumaan arjesta sopivan ajomatkan päästä. Viikko-osakehankintojen myötä tutustumis-lomat ovat kannattavaa liiketoimintaa. Tutustumislomat vaikuttivat alueen talouteen positiivisesti, ja etenkin ruokapalveluja käytettiin paljon. Holiday Clubille kuuluvien aktiviteettien ja ruokapalvelujen lisämyyntiä todettiin tarvittavan enemmän. Lisäksi lomien lisäarvoa tulee lisätä.
Tutkimuksessa saatujen tietojen avulla voidaan kehittää tutustumislomia kannattavammiksi lisäämällä asiakkaiden kokemaa arvoa ja palvelujen rahamääräistä tuottoa. Tutus-tumislomat parantavat alueen yritysten kannattavuutta. Tutustumislomia kehittämällä voidaan lisätä koko alueen matkailutuottoa ja siten edistää koko Suomen matkailua.