Insta-ready retail kivijalkakaupan markkinoinnin välineenä
Nokka, Iiris (2018)
Nokka, Iiris
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521743
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kivijalkakaupat voisivat hyödyntää instaready retailia markkinointinsa tukena. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten suomalaiset kivijalkakaupat ovat tehneet insta-ready retailia. Tulosten avulla pyrittiin tuottamaan Suomessa vielä tuntemattomasta aiheesta lisätietoa ja yhdistää käsite tuttuihin teorioihin ja muihin tutkimuksiin. Toimeksiantajana oli Yanca Oy:n Anna Juusela, joka ehdotti teemaa opinnäytetyölle.
Tutkimus toteutettiin etsimällä suomalaisia kivijalkayrityksiä, jotka ovat hyödyntäneet isnta-ready retailia markkinoinnissaan. Tutkimuksessa tutkittiin kuvia, joita asiakkaat ovat ottaneet kivijalkakaupasta tai sen ympäristöstä ja lisänneet Instagramiin yrityksen asiasanojen kanssa. Kuvista pyrittiin muodostamaan toistuvia teemoja ja löytämään asiakkaiden motiiveja ottaa kuva ja lisätä se Instagramiin. Näin pystyttiin kokoamaan erilaisia asioita, joiden avulla muutkin kivijalkayritykset voisivat käyttää insta-ready retailia oman markkinointinsa tukena.
Instagramista saatuja dokumentteja analysoidessa nousi esille muutamia asioita, joiden avulla insta-ready retailia voidaan toteuttaa. Asiat, joiden avulla kivijalkakaupat voivat toteuttaa insta-ready retailia olivat visuaalisen markkinoinnin keinot, kuten esimerkiksi näyteikkunat, tuotesommittelut, kuvien taustoina toimivat seinät sekä huomiota herättävät yksityiskohdat.
Kävi ilmi, että Instagramissa yritysten käyttämät asiasanat eli hashtagit kannattaa miettiä tarkkaan, jotta ne auttavat kuvien löytämisessä. Asiasanojen kannattaa olla melko uniikkeja ja ne on hyvä kertoa asiakkaille esimerkiksi potentiaalisten kuvienottopaikojen luona tai Instagramin biografia-osuudessa.
Tutkimus toteutettiin etsimällä suomalaisia kivijalkayrityksiä, jotka ovat hyödyntäneet isnta-ready retailia markkinoinnissaan. Tutkimuksessa tutkittiin kuvia, joita asiakkaat ovat ottaneet kivijalkakaupasta tai sen ympäristöstä ja lisänneet Instagramiin yrityksen asiasanojen kanssa. Kuvista pyrittiin muodostamaan toistuvia teemoja ja löytämään asiakkaiden motiiveja ottaa kuva ja lisätä se Instagramiin. Näin pystyttiin kokoamaan erilaisia asioita, joiden avulla muutkin kivijalkayritykset voisivat käyttää insta-ready retailia oman markkinointinsa tukena.
Instagramista saatuja dokumentteja analysoidessa nousi esille muutamia asioita, joiden avulla insta-ready retailia voidaan toteuttaa. Asiat, joiden avulla kivijalkakaupat voivat toteuttaa insta-ready retailia olivat visuaalisen markkinoinnin keinot, kuten esimerkiksi näyteikkunat, tuotesommittelut, kuvien taustoina toimivat seinät sekä huomiota herättävät yksityiskohdat.
Kävi ilmi, että Instagramissa yritysten käyttämät asiasanat eli hashtagit kannattaa miettiä tarkkaan, jotta ne auttavat kuvien löytämisessä. Asiasanojen kannattaa olla melko uniikkeja ja ne on hyvä kertoa asiakkaille esimerkiksi potentiaalisten kuvienottopaikojen luona tai Instagramin biografia-osuudessa.