8.-luokkalaisten niska-hartiaseudun kiputilojen esiintyvyys sekä fysioterapian vaikutus oireisiin Porin Kuninkaanhaan koulussa
Palomäki, Roni; Joronen, Essi (2018)
Palomäki, Roni
Joronen, Essi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822345
Tiivistelmä
Nuorten niska-hartiaseudun vaivat ovat lisääntyneet Suomessa jatkuvasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Nykyään noin 3–4 prosenttia terveyskeskuslääkärillä käynneistä liittyy niska-hartiaseudun oireisiin. Fysioterapeutin on tärkeää osata niskan alueen anatomia ja toiminta, sekä tunnistaa niska-hartiaseudun ongelmat ajoissa, jotta ongelmia pystyttäisiin helpottamaan sekä ennaltaehkäisemään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten niska-hartiaseudun kiputilojen esiintyvyyttä sekä tuoda esille uusia näkökulmia siitä, olisiko kouluympäristössä saatavilla olevalla fysioterapialla vähentävä vaikutus nuorten niska-hartiaseudun kiputiloihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli vähentää nuorten niska-hartiaseudun kipuja ja kerätä näkyvyyttä koulufysioterapian lisäämisen tärkeydelle.
Opinnäytetyö toteutettiin Porin Kuninkaanhaan koulun 8-luokkalaisille. Oppilaille tehtiin terveyskysely, jonka pohjalta heidät valittiin toteutukseen. Oppilaat jaettiin interventio- ja vertailuryhmään. Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja menetelmämme oli kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmiä oli kaksi. Kyselymme edusti Survey-tutkimustyyppistä lähestymistä tiedonkeruuseen standardoidussa muodossa. Käytännön interventioosuutemme tutkimusstrategiana oli kokeellinen tutkimus, jossa verrattiin yhden muuttujan vaikutusta toiseen muuttujaan.
Oppilaiden niska-hartiaseudun oireet olivat yksilöllisiä, mutta jo ensimmäisen tapaamisen yhteydessä selvisi, että kaikkien oireet viittasivat iskeemiseen niska-hartiaseudunkipuun. Neljän fysioterapiatapaamisen jälkeen havaittiin, että koululla toteutettu fysioterapia vähensi nuorten niska-hartiaseudun alueen kipuoireita ja oppilaat saivat lisää tietämystä opiskeluergonomiasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten niska-hartiaseudun kiputilojen esiintyvyyttä sekä tuoda esille uusia näkökulmia siitä, olisiko kouluympäristössä saatavilla olevalla fysioterapialla vähentävä vaikutus nuorten niska-hartiaseudun kiputiloihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli vähentää nuorten niska-hartiaseudun kipuja ja kerätä näkyvyyttä koulufysioterapian lisäämisen tärkeydelle.
Opinnäytetyö toteutettiin Porin Kuninkaanhaan koulun 8-luokkalaisille. Oppilaille tehtiin terveyskysely, jonka pohjalta heidät valittiin toteutukseen. Oppilaat jaettiin interventio- ja vertailuryhmään. Opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja menetelmämme oli kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmiä oli kaksi. Kyselymme edusti Survey-tutkimustyyppistä lähestymistä tiedonkeruuseen standardoidussa muodossa. Käytännön interventioosuutemme tutkimusstrategiana oli kokeellinen tutkimus, jossa verrattiin yhden muuttujan vaikutusta toiseen muuttujaan.
Oppilaiden niska-hartiaseudun oireet olivat yksilöllisiä, mutta jo ensimmäisen tapaamisen yhteydessä selvisi, että kaikkien oireet viittasivat iskeemiseen niska-hartiaseudunkipuun. Neljän fysioterapiatapaamisen jälkeen havaittiin, että koululla toteutettu fysioterapia vähensi nuorten niska-hartiaseudun alueen kipuoireita ja oppilaat saivat lisää tietämystä opiskeluergonomiasta.