Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Työroolin vahvistaminen toimintaterapiassa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Kortelainen, Lotta (2018)
Kortelainen, Lotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022599
Tiivistelmä
Työkyvyttömyys, työperäiset sairaudet ja työssä vammautuminen ovat heijastuneet työmarkkinoille ja niillä on ollut suuri vaikutus sekä asiakkaiden että yhteiskunnan taloudelle. Työroolin vahvistaminen toimintaterapian keinoin sekä varhainen interventio ovat auttaneet asiakkaita selviytymään mahdollisimman pitkään työkykyisinä. Ammatillisessa kuntoutuksessa korostui kokonaisvaltainen lähestymistapa ja toimintaterapian oikea ajoitus. Tehokkaan ammatillisen kuntoutuksen kautta voitiin myös tunnistaa ja ennaltaehkäistä työperäisiä sairauksia ja niiden takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäämistä.
Tavoitteena oli löytää tutkimuksia siitä, kuinka työroolia oli vahvistettu toimintaterapian kautta, kuinka siinä oli hyödynnetty inhimillisen toiminnan mallia ja miten sen toimivuutta oli mitattu erilaisissa asiakasryhmissä. Tarkasteltiin mitä ja miten arviointimenetelmiä näissä tutkimuksissa oli käytetty. Kaikkia näitä osa-alueita tarkasteltiin perehtymällä tarkemmin seitsemään, erilaisille kohderyhmille tehtyyn tutkimukseen, jotka kohdistuivat interventioon, työkuntoutukseen ja työhön palaamisen tukemiseen. Tutkimuksissa tarkasteltiin myös sitä, mitkä tekijät kaikkein keskeisimmin vahvistavat tai ehkäisevät työhön palaamisesta ja onko työhön palaamisen potentiaalia mahdollista ennustaa arvioinnin kautta.
Vertailemalla tutkimuksia toisiinsa ja kokoamalla yhteen niiden johtopäätöksiä saatiin kattavasti esiin tutkimuksiin ja näyttöön perustuvat arviot inhimillisen toiminnan mallin toimivuudesta ja luotettavuudesta toimintaterapiassa. Inhimillisen toiminnan mallin ja muiden sopivien arviointivälineiden käyttäminen yhdessä antoi monipuolisemmat mittaustulokset ja kokonaisvaltaisemman käsityksen asiakkaan tilanteesta. Tutkimusten kautta painottui erityisesti, että toimintaterapiassa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota hyvän teoriaperustan ja käytännön yhdistämiseen. Näiden tutkimusten välittämää tietoa toimintaterapeutit pystyivät hyödyntämään kohdatessaan erilaisia asiakasryhmiä.
Tavoitteena oli löytää tutkimuksia siitä, kuinka työroolia oli vahvistettu toimintaterapian kautta, kuinka siinä oli hyödynnetty inhimillisen toiminnan mallia ja miten sen toimivuutta oli mitattu erilaisissa asiakasryhmissä. Tarkasteltiin mitä ja miten arviointimenetelmiä näissä tutkimuksissa oli käytetty. Kaikkia näitä osa-alueita tarkasteltiin perehtymällä tarkemmin seitsemään, erilaisille kohderyhmille tehtyyn tutkimukseen, jotka kohdistuivat interventioon, työkuntoutukseen ja työhön palaamisen tukemiseen. Tutkimuksissa tarkasteltiin myös sitä, mitkä tekijät kaikkein keskeisimmin vahvistavat tai ehkäisevät työhön palaamisesta ja onko työhön palaamisen potentiaalia mahdollista ennustaa arvioinnin kautta.
Vertailemalla tutkimuksia toisiinsa ja kokoamalla yhteen niiden johtopäätöksiä saatiin kattavasti esiin tutkimuksiin ja näyttöön perustuvat arviot inhimillisen toiminnan mallin toimivuudesta ja luotettavuudesta toimintaterapiassa. Inhimillisen toiminnan mallin ja muiden sopivien arviointivälineiden käyttäminen yhdessä antoi monipuolisemmat mittaustulokset ja kokonaisvaltaisemman käsityksen asiakkaan tilanteesta. Tutkimusten kautta painottui erityisesti, että toimintaterapiassa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota hyvän teoriaperustan ja käytännön yhdistämiseen. Näiden tutkimusten välittämää tietoa toimintaterapeutit pystyivät hyödyntämään kohdatessaan erilaisia asiakasryhmiä.