Isyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa : Isyyden tukemisen sisällöt päiväkodissa
Liukkonen, Taru (2018)
Liukkonen, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822225
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Vanhemmuuden tukeminen nähdään yhtenä varhaiskasvatuksen tavoitteista. Vanhemmuuden tukemisella pyritään luomaan hyvinvointia perheeseen ja sitä kautta edesauttaa lasten kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksessa tuetaan isien vanhemmuutta, mutta siitä ei ole tehty paljon tutkimusta.
Tutkimuksessa tarkoituksena oli kuvailla, mitä isyyden tukeminen on varhaiskasvatuksessa. Tämän saavuttamiseksi tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä isyyden tukemisesta ja sen sisällöistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhdeksän päiväkodissa työskentelevää henkilöä. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla. Näin ollen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käytettiin.
Yleisesti ottaen tukea annettiin tilanteissa, jotka vaativat perheen ja päivähoidon yhteistyötä. Tällaisiksi tilanteiksi ilmaistiin sellaiset, joissa esiin oli noussut jokin pulma. Kyse saattoi olla vanhemmuuteen, lapsen kasvuun ja kehitykseen tai isän jaksamiseen liittyvästä kysymyksestä. Tämä havainto osoitti perheiden kanssa tehtävän yhteistyön olevan merkityksellistä myös isyyden tukemisessa. Tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista piti isyyden tukemista haastavampana kuin äidin vanhemmuuden tukemista.
Tutkimustulokset osoittivat lisäksi, että isyyttä tuetaan monimuotoisen ja tavoitteellisen vuorovaikutuksen kautta. Monimuotoisen ja tavoitteellisen vuorovaikutuksen edellytyksiä olivat ammatillinen osaaminen ja työntekijöiden vuorovaikutustaidot.
Vanhemmuuden tukeminen nähdään yhtenä varhaiskasvatuksen tavoitteista. Vanhemmuuden tukemisella pyritään luomaan hyvinvointia perheeseen ja sitä kautta edesauttaa lasten kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksessa tuetaan isien vanhemmuutta, mutta siitä ei ole tehty paljon tutkimusta.
Tutkimuksessa tarkoituksena oli kuvailla, mitä isyyden tukeminen on varhaiskasvatuksessa. Tämän saavuttamiseksi tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä isyyden tukemisesta ja sen sisällöistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhdeksän päiväkodissa työskentelevää henkilöä. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla. Näin ollen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käytettiin.
Yleisesti ottaen tukea annettiin tilanteissa, jotka vaativat perheen ja päivähoidon yhteistyötä. Tällaisiksi tilanteiksi ilmaistiin sellaiset, joissa esiin oli noussut jokin pulma. Kyse saattoi olla vanhemmuuteen, lapsen kasvuun ja kehitykseen tai isän jaksamiseen liittyvästä kysymyksestä. Tämä havainto osoitti perheiden kanssa tehtävän yhteistyön olevan merkityksellistä myös isyyden tukemisessa. Tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista piti isyyden tukemista haastavampana kuin äidin vanhemmuuden tukemista.
Tutkimustulokset osoittivat lisäksi, että isyyttä tuetaan monimuotoisen ja tavoitteellisen vuorovaikutuksen kautta. Monimuotoisen ja tavoitteellisen vuorovaikutuksen edellytyksiä olivat ammatillinen osaaminen ja työntekijöiden vuorovaikutustaidot.