Maaseudun elämykselliset ja perinteikkäät vanhanajan hirvipeijaiset suunnittelukohteena : Case: Kauppilan Matkailutila
Sepponen, Jasmine (2010)
Sepponen, Jasmine
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuotesuunnittelu, jonka pohjalta tarkemmaksi päätavoitteeksi muodostui elämyksellisen matkailutuotteen tuotteistaminen maaseutumatkailuyritykselle. Työ toteutettiin toimeksiantona Ikaalisissa sijaitsevalle Kauppilan Matkailutilalle. Tutkimuksessa esiteltiin myös yrityksen nykyisiä palveluita ja sen perinteitä ja historiaa.
Tutkimus oli luonteeltaan toiminnallinen, ja siinä käytettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusotetta. Tuotteen suunnittelussa hyödynnettiin asiakaskyselyn haastattelun ja havainnoinnin tuloksia. Teoreettisena viitekehyksenä työssä käytettiin elämyskolmiomallia ja tuotekehityksen suunnitteluprosessin vaiheita ideoinnista tuotteistamiseen asti.
Asiakaskysely toteutettiin sähköisenä lomakkeena Kauppilan Matkailutilan ryhmä-asiakkaille. Kyselyn tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tilan palveluihin, mutta haluavat kokea jatkossa enemmän elämyksiä. Erityisesti luontoon ja maalaisperinteeseen liittyvät tuotteet koettiin kiinnostavina. Ohjelman kannalta tärkeänä pidettiin yhdessäoloa, maittavaa ruokaa, rentoutumista ja viihteellistä tekemistä. Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin uusi tuotepaketti nimeltä Elämykselliset ja perinteikkäät vanhanajan hirvipeijaiset Kauppilan tapaan. Draaman täyteiset juhlalliset pidot järjestettäisiin tilalla asuneiden suurmiesten ja heidän vieraidensa tyyliin. Luvassa olisi elämyksiä, leikkimielistä hirvenmetsästystä, ripaus jännitystä tarinoiden muodossa ja mukavia seurapelejä. Maistuvat ruoka- ja juomatarjoilut teeman mukaisesti kruunaisivat päivän.
Tuloksena syntyi työn tavoitetta vastaava elämyksellisyyden elementein suunniteltu ihanteellinen tuote, jota toimeksiantajan on mahdollista muokata omalla tavallaan. Kehitysehdotuksena Kauppilan Matkailutilan tulisi markkinoida palveluitaan enemmän ja lisätä tilamuseon tunnettuutta avoimien ovien päivillä. Majoitushuoneisiin voisi koota esitteen tilan omista ja lähialueen palveluista. Koska Matkailutalon huoneet on nimetty tilalla asuneiden henkilöiden ja kesävieraiden mukaan, henkilöistä voisi olla vielä lyhyt historiikki tai valokuva huoneen seinällä. Tässä työssä suunnitellun tuotepaketin pohjalta voidaan seuraavaksi edetä tuotteen testaukseen, hinnoitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen.
Tutkimus oli luonteeltaan toiminnallinen, ja siinä käytettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusotetta. Tuotteen suunnittelussa hyödynnettiin asiakaskyselyn haastattelun ja havainnoinnin tuloksia. Teoreettisena viitekehyksenä työssä käytettiin elämyskolmiomallia ja tuotekehityksen suunnitteluprosessin vaiheita ideoinnista tuotteistamiseen asti.
Asiakaskysely toteutettiin sähköisenä lomakkeena Kauppilan Matkailutilan ryhmä-asiakkaille. Kyselyn tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä tilan palveluihin, mutta haluavat kokea jatkossa enemmän elämyksiä. Erityisesti luontoon ja maalaisperinteeseen liittyvät tuotteet koettiin kiinnostavina. Ohjelman kannalta tärkeänä pidettiin yhdessäoloa, maittavaa ruokaa, rentoutumista ja viihteellistä tekemistä. Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin uusi tuotepaketti nimeltä Elämykselliset ja perinteikkäät vanhanajan hirvipeijaiset Kauppilan tapaan. Draaman täyteiset juhlalliset pidot järjestettäisiin tilalla asuneiden suurmiesten ja heidän vieraidensa tyyliin. Luvassa olisi elämyksiä, leikkimielistä hirvenmetsästystä, ripaus jännitystä tarinoiden muodossa ja mukavia seurapelejä. Maistuvat ruoka- ja juomatarjoilut teeman mukaisesti kruunaisivat päivän.
Tuloksena syntyi työn tavoitetta vastaava elämyksellisyyden elementein suunniteltu ihanteellinen tuote, jota toimeksiantajan on mahdollista muokata omalla tavallaan. Kehitysehdotuksena Kauppilan Matkailutilan tulisi markkinoida palveluitaan enemmän ja lisätä tilamuseon tunnettuutta avoimien ovien päivillä. Majoitushuoneisiin voisi koota esitteen tilan omista ja lähialueen palveluista. Koska Matkailutalon huoneet on nimetty tilalla asuneiden henkilöiden ja kesävieraiden mukaan, henkilöistä voisi olla vielä lyhyt historiikki tai valokuva huoneen seinällä. Tässä työssä suunnitellun tuotepaketin pohjalta voidaan seuraavaksi edetä tuotteen testaukseen, hinnoitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen.