Sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia VOO-mallista
Syrjänen, Elisa; Mikonmaa, Erika; Herlevi, Miia (2018)
Syrjänen, Elisa
Mikonmaa, Erika
Herlevi, Miia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ja kehitysehdotuksia VOO-mallin toimivuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa VOO-mallin kehittämiseksi kohde sairaalalle sekä antaa lisää tietoa VOO-mallista kiinnostuneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Tilaajanamme toimi eräs Etelä-Suomen sairaala ja kohdeosastoinamme olivat neurologinen ja kirurginen vuodeosasto, joissa VOO-malli on käyttöönotettu. VOO-malli tulee sanoista ”vastuuta ottamalla opit” ja sitä käytetään sairaanhoitajaopiskelijoiden sekä lähihoitaja -ja fysioterapeuttiopiskelijoiden harjoitteluohjausmallina.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin. Aineistonkeruu menetelmänä toimi Webropol-sivuston avulla tehdyt kyselylomakkeet sairaanhoitajille ja sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselylomakkeet sisälsivät avoimia kysymyksiä sekä Likert-asteikko väittämiä. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostilla ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Avoimien kysymyksien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen ja muiden kysymysten analysoinnin suoritti Webropol-sivusto.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijat olivat perehdytysviikkoon pääosin tyytyväisiä, mutta sen toivottiin olevan enemmän käytännönläheisempää ja yksilöllisempää. Suurin osa sairaanhoitajista koki VOO-mallin paremmaksi ohjausmenetelmäksi kuin perinteisen opiskelijaohjausmenetelmän. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vastuun ottaminen ja sen asteittainen lisääntyminen lisää varmuutta ja tukee oppimista. Sairaanhoitajat kokivat VOO-mallissa vastuun haastavammaksi kuin perinteisessä opiskelijaohjauksessa, johtuen osalta siitä, että he ovat ohjauksen lisäksi kiinni omissa työtehtävissään. Tuloksista voi päätellä, että ohjausmenetelmänä VOO-malli on toimiva, mutta sen toteutusta käytännössä tarvitsee kehittää.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin. Aineistonkeruu menetelmänä toimi Webropol-sivuston avulla tehdyt kyselylomakkeet sairaanhoitajille ja sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselylomakkeet sisälsivät avoimia kysymyksiä sekä Likert-asteikko väittämiä. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostilla ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Avoimien kysymyksien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen ja muiden kysymysten analysoinnin suoritti Webropol-sivusto.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijat olivat perehdytysviikkoon pääosin tyytyväisiä, mutta sen toivottiin olevan enemmän käytännönläheisempää ja yksilöllisempää. Suurin osa sairaanhoitajista koki VOO-mallin paremmaksi ohjausmenetelmäksi kuin perinteisen opiskelijaohjausmenetelmän. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vastuun ottaminen ja sen asteittainen lisääntyminen lisää varmuutta ja tukee oppimista. Sairaanhoitajat kokivat VOO-mallissa vastuun haastavammaksi kuin perinteisessä opiskelijaohjauksessa, johtuen osalta siitä, että he ovat ohjauksen lisäksi kiinni omissa työtehtävissään. Tuloksista voi päätellä, että ohjausmenetelmänä VOO-malli on toimiva, mutta sen toteutusta käytännössä tarvitsee kehittää.
