Hyvinvoinnin vuosikellosta empatiaa : Kemin Hepolan koulun väelle empatiamateriaalipaketti
Oranne, Satu (2018)
Oranne, Satu
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022676
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Kemin Hepolan koulun hankkeistamana. Yhteistyökumppanina oli seurakunta. Tavoitteena oli tuottaa Hepolan koulun väelle ´´Hyvinvoinnin vuosikellon´´ teematunneille empatiamateriaalipaketti.
Materiaalipaketti sisältää toiminnallisia harjoitteita, jotka toteutetaan yksilönä, pareittain tai pienryhmissä. Harjoitteet on suunnattu 1.-9. -luokkalaisille. Materiaalipakettiin sisältyy myös kankaasta tehty hyvinvoinnin vuosikellon, joka on esillä koulun käytävällä.
Teoriaosassa käsitellään hyvinvoinnin vuosikellon kaikki teemat, sillä ne liittyvät toinen toisiinsa. Teoriaosassa kerrotaan myös empatian kehityksestä ja merkityksestä sekä nuorisotyöstä koulussa.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kaksi oppituntia Hepolan koulun toisen ja kuudennen luokan oppilaille. Oppitunnilla testattiin materiaalipaketin toimivuutta. Pohdintaosiossa arvioidaan oppituntien onnistumista ja harjoitteiden toimivuutta.
Materiaalipaketti sisältää toiminnallisia harjoitteita, jotka toteutetaan yksilönä, pareittain tai pienryhmissä. Harjoitteet on suunnattu 1.-9. -luokkalaisille. Materiaalipakettiin sisältyy myös kankaasta tehty hyvinvoinnin vuosikellon, joka on esillä koulun käytävällä.
Teoriaosassa käsitellään hyvinvoinnin vuosikellon kaikki teemat, sillä ne liittyvät toinen toisiinsa. Teoriaosassa kerrotaan myös empatian kehityksestä ja merkityksestä sekä nuorisotyöstä koulussa.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kaksi oppituntia Hepolan koulun toisen ja kuudennen luokan oppilaille. Oppitunnilla testattiin materiaalipaketin toimivuutta. Pohdintaosiossa arvioidaan oppituntien onnistumista ja harjoitteiden toimivuutta.