Työtyytyväisyyskysely kahvilatyöntekijöille
Vallenius, Laura (2018)
Vallenius, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022664
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle lounaskahvilaketjulle Picnic Finland Oy:lle. Tarve työtyytyväisyyskyselyn toteuttamiselle syntyi yrityksen kiinnostuksesta kahvilatyöntekijöiden työtyytyväisyyden nykytilaa kohtaan. Viimeisin teetetty tutkimus oli ilmapiirikartoitus vuonna 2014, joka ei kuitenkaan vastaa laajuudeltaan työtyytyväisyyskyselyä.
Tavoitteena oli selvittää Picnic Finland Oy:n kahvilatyöntekijöiden työtyytyväisyyden nykytila sekä selvittää mihin tekijöihin he ovat tyytyväisiä ja mitä tekijöitä tulisi vielä kehittää. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset. Tarkoituksena oli lisäksi rakentaa yritykselle toimiva työtyytyväisyyskyselylomake, jota yritys voi käyttää toiminnassaan myöhemmin. Tutkimus koski ainoastaan kahviloissa aktiivisesti työskenteleviä rivityöntekijöitä, kahvilapäälliköitä ja vuoropäälliköitä/kahvilapäällikköharjoittelijoita, jolloin ulkopuolelle rajattiin toimihenkilöt, vuokratyöntekijät sekä perhe- ja opintovapailla olevat työntekijät. Tutkimuksessa ei myöskään käsitelty kaikkia työtyytyväisyystekijöitä, vaan ne valittiin toimeksiantajan toiveiden, kirjallisuudesta nousevien ja tällä toimialalla keskeisesti vaikuttavien tekijöiden perusteella.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syyskuussa 2018 ja saatiin päätökseen joulukuussa 2018. Työ toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista eli määrällistä menetelmäotetta. Kysely laadittiin Webropol-työkalulla, jonka kyselylinkki lähetettiin työntekijöille sähköpostilla. Kysely lähetettiin 300 työntekijälle. Kyselyyn vastasi 67 %, ja kato oli tällöin 33 %.
Tutkimustuloksista selvisi kahvilatyöntekijöiden työtyytyväisyyden nykytila, josta voitiin päätellä työntekijöiden olevan hyvin tyytyväisiä. Tyytyväisimpiä työntekijät olivat esimiestyöhön, omaan työyhteisöönsä ja työilmapiiriin, tiedonkulun toimivuuteen ja omiin työtehtäviinsä. Tätä tulosta tuki myös kyselyn avoin kysymys, jossa kysyttiin eniten mielekkyyttä kahvilatyöntekijöiden työssä tai työpaikalla tuottavia tekijöitä. Monet vastasivat työkaverit ja itse työtehtävät, joiden lisäksi asiakkaat tuottivat paljon mielekkyyttä kahvilatyöntekijöiden työssä. Työntekijöiden asemalla, työsuhteen kestolla tai toimipisteellä ei havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia tuloksiin. Vastaukset vaihtelivat vähäisesti yksittäisissä väittämissä.
Vaikka mikään työtyytyväisyysosa-alue ei saanut huonoa keskiarvoa, laadittiin silti kehittämisehdotukset palautekulttuurin vahvistamiselle, palkitsemisen lisäämiselle ja työympäristötekijöiden paremmalle huomioinnille. Monipuolisia ehdotuksia eri teemojen mukaisesti esitettiin, kuten palautteen sisällyttäminen työarkeen, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisääminen ja esimiehen roolin korostaminen työympäristön aiheuttaman kuormituksen selvityksessä ja toimenpide-ehdotusten tekemisessä.
Tavoitteena oli selvittää Picnic Finland Oy:n kahvilatyöntekijöiden työtyytyväisyyden nykytila sekä selvittää mihin tekijöihin he ovat tyytyväisiä ja mitä tekijöitä tulisi vielä kehittää. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset. Tarkoituksena oli lisäksi rakentaa yritykselle toimiva työtyytyväisyyskyselylomake, jota yritys voi käyttää toiminnassaan myöhemmin. Tutkimus koski ainoastaan kahviloissa aktiivisesti työskenteleviä rivityöntekijöitä, kahvilapäälliköitä ja vuoropäälliköitä/kahvilapäällikköharjoittelijoita, jolloin ulkopuolelle rajattiin toimihenkilöt, vuokratyöntekijät sekä perhe- ja opintovapailla olevat työntekijät. Tutkimuksessa ei myöskään käsitelty kaikkia työtyytyväisyystekijöitä, vaan ne valittiin toimeksiantajan toiveiden, kirjallisuudesta nousevien ja tällä toimialalla keskeisesti vaikuttavien tekijöiden perusteella.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syyskuussa 2018 ja saatiin päätökseen joulukuussa 2018. Työ toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista eli määrällistä menetelmäotetta. Kysely laadittiin Webropol-työkalulla, jonka kyselylinkki lähetettiin työntekijöille sähköpostilla. Kysely lähetettiin 300 työntekijälle. Kyselyyn vastasi 67 %, ja kato oli tällöin 33 %.
Tutkimustuloksista selvisi kahvilatyöntekijöiden työtyytyväisyyden nykytila, josta voitiin päätellä työntekijöiden olevan hyvin tyytyväisiä. Tyytyväisimpiä työntekijät olivat esimiestyöhön, omaan työyhteisöönsä ja työilmapiiriin, tiedonkulun toimivuuteen ja omiin työtehtäviinsä. Tätä tulosta tuki myös kyselyn avoin kysymys, jossa kysyttiin eniten mielekkyyttä kahvilatyöntekijöiden työssä tai työpaikalla tuottavia tekijöitä. Monet vastasivat työkaverit ja itse työtehtävät, joiden lisäksi asiakkaat tuottivat paljon mielekkyyttä kahvilatyöntekijöiden työssä. Työntekijöiden asemalla, työsuhteen kestolla tai toimipisteellä ei havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia tuloksiin. Vastaukset vaihtelivat vähäisesti yksittäisissä väittämissä.
Vaikka mikään työtyytyväisyysosa-alue ei saanut huonoa keskiarvoa, laadittiin silti kehittämisehdotukset palautekulttuurin vahvistamiselle, palkitsemisen lisäämiselle ja työympäristötekijöiden paremmalle huomioinnille. Monipuolisia ehdotuksia eri teemojen mukaisesti esitettiin, kuten palautteen sisällyttäminen työarkeen, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisääminen ja esimiehen roolin korostaminen työympäristön aiheuttaman kuormituksen selvityksessä ja toimenpide-ehdotusten tekemisessä.