KIPPIS JA KULAUS!- Juomanlaskija virtuaalimatkalla
Rantanen, Kaisa (2010)
Rantanen, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211282
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee oppimateriaalin kehittämistä ja merkitystä ammatillisessa koulutuksessa, tarkemmin, hotelli-, ravintola- ja catering-alalla. Työn kantavana ajatuksena on nähdä oppimateriaali lisäarvoa opiskelu- ja opetustilanteisiin tuovana välineenä sekä välineenä oppimisen auttamisessa. Oppimateriaali on yleisesti ottaen keskeinen apuväline, kun kirjoitettua opetussuunnitelmaa lähdetään muuttamaan oppilaiden ko-kemaksi opetussuunnitelmaksi.
Työ etenee laajemmasta alueesta kohti tarkempaa, yksityiskohtaisempaa asian tarkastelua. Ammatillisen koulutuksen asemasta ja tehtävästä, oppimisprosesseihin ja oppimateriaalin laadinnan perusteisiin ja tehtävään.
Tapausesimerkkinä opinnäytetyössä esitellään Turun ammatti-instituutin catering-osaston juomatietous – vapaasti valittava opintojakso ja opintojaksolle kehittelemäni oppimateriaali. Kyseinen opintojakso on oppilaitoksen omia vapaasti valittavia opintojaksoja. Kyseisen opintojakson tavoitteita ei ole siten määritelty yleisissä tutkintoperus-teissa.
Opinnäytetyössä paneudutaan myös sosiaalisen median käyttöön opetuksessa. Opintojaksolla opetus linkitettiin osaksi sosiaalisen median välinein. Oppilaat olivat opintojaksolla luomassa sisältöä Ning-verkkoyhteisöön.
Työn tarkoituksena on tuottaa konkreettista hyötyä Turun ammatti-instituutin catering-osaston henkilöstölle, huomioiden erityisesti tänä vuonna voimaantulevat perustutkintouudistukset. Opintojakson toteutuksen arviointi ja oppilaspalaute sijoittuu omana osionaan työn loppupuolelle. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että oppilaat kokivat opintojakson sisällön ja toteutuksen onnistuneeksi. Erityisesti kehittämistoiveena nousi opintojakson laajuuden kasvattaminen nykyisestä yhdestä opintoviikosta laajasta asiasisällöstä johtuen.
Työ etenee laajemmasta alueesta kohti tarkempaa, yksityiskohtaisempaa asian tarkastelua. Ammatillisen koulutuksen asemasta ja tehtävästä, oppimisprosesseihin ja oppimateriaalin laadinnan perusteisiin ja tehtävään.
Tapausesimerkkinä opinnäytetyössä esitellään Turun ammatti-instituutin catering-osaston juomatietous – vapaasti valittava opintojakso ja opintojaksolle kehittelemäni oppimateriaali. Kyseinen opintojakso on oppilaitoksen omia vapaasti valittavia opintojaksoja. Kyseisen opintojakson tavoitteita ei ole siten määritelty yleisissä tutkintoperus-teissa.
Opinnäytetyössä paneudutaan myös sosiaalisen median käyttöön opetuksessa. Opintojaksolla opetus linkitettiin osaksi sosiaalisen median välinein. Oppilaat olivat opintojaksolla luomassa sisältöä Ning-verkkoyhteisöön.
Työn tarkoituksena on tuottaa konkreettista hyötyä Turun ammatti-instituutin catering-osaston henkilöstölle, huomioiden erityisesti tänä vuonna voimaantulevat perustutkintouudistukset. Opintojakson toteutuksen arviointi ja oppilaspalaute sijoittuu omana osionaan työn loppupuolelle. Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että oppilaat kokivat opintojakson sisällön ja toteutuksen onnistuneeksi. Erityisesti kehittämistoiveena nousi opintojakson laajuuden kasvattaminen nykyisestä yhdestä opintoviikosta laajasta asiasisällöstä johtuen.