Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Avaimet onnistuneeseen muutosjohtamiseen : case LähiTapiola Palvelut Oy

Laapotti, Tiina; Lagerström, Robert (2018)

Avaa tiedosto
Lagerstrom_Robert.pdf (1.576Mt)
Lataukset: 


Laapotti, Tiina
Lagerström, Robert
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia muutosjohtamisen onnistumisia ja haasteita LähiTapiola Palvelut Oy:n Henkilö- ja eläinkorvaus -palveluyksikössä sekä henkilöstön, että esimiesten näkökulmasta. LähiTapiolassa on viime vuosina käyty läpi useita muutoksia. Yksi suurimmista muutoksista on ollut automaation ja robotiikan käyttöönotto, jolloin rutiininomainen työ on vähentynyt huomattavasti. Palvelun laatuun on myös alettu kiinnittää enemmän huomiota ja kokonaisvaltainen huolenpito on avainasemassa jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Tulevaisuudessa LähiTapiola siirtyy uuteen järjestelmään, joka vaikuttaa jokaisen työntekijän arkeen huomattavasti. Järjestelmämuutos mahdollistaa myös automaation entistä suuremmissa määrin.

Työssä selvitettiin, miten muutosjohtamisessa on onnistuttu kohdeyksikössä ja miten muutosjohtamista voitaisiin kehittää tulevia muutoksia johdettaessa. Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kohdeyksikön henkilöstölle toteutettiin sähköinen syrvey -kysely. Yksikön kuusi palvelupäällikköä haastateltiin henkilöstölle tehdyn kyselytutkimuksen jälkeen.

Tuloksien perusteella voidaan todeta, että muutosjohtamisessa on onnistuttu kohdeyksikössä kokonaisuudessaan hyvin. Henkilöstön huomattiin luottavan esimiehiinsä muutosjohtajina. Viestintäkanavia organisaatiossa käytetään tarkoituksenmukaisesti ja muutostavoitteiden jalkauttamisessa on onnistuttu. Kehitettävää löytyi muutosviestinnän samanaikaisuudesta. Lisäksi huomattiin, että muutokset tulevat annettuina, mutta organisoimattomina, jolloin esimiehet ja henkilöstö tekevät paljon töitä saadakseen muutoksen omaan arkeensa sopivaksi.

Tutkimuksen loppupäätelminä todetaan, että henkilöstö tulisi ottaa alusta lähtien mukaan muutoksen suunnitteluun, jotta muutos saataisiin heti istumaan arkeen. Tällöin myös henkilöstö olisi sitoutunut muutoksen läpivientiin. Lisäksi muutosviestinnän samanaikaisuuteen tulisi panostaa enemmän, jotta tietoa muutoksista ei saataisi ensin toisilta yksiköiltä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste