Harjoitus tekee mestarin : soitonopettaja oppilaan itsenäisen soitonharjoittelun tukena
Marku, Riikka (2018)
Marku, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022670
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen sisältäen taiteellisen ja kirjallisen osion. Pääpaino on taiteellisessa osiossa, joka on opinnäytekonsertti ”Unelmilla on siipensä”. Konsertti järjestettiin Rauman musiikkiopistolla 8.11.2018.
Kirjallisessa osiossa käsitellään soitonharjoittelua ja siihen liittyviä tekijöitä sekä sitä, miten opettaja voi tukea oppilastaan kohti tehokkaampaa harjoittelua.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan yleisesti soitonharjoittelua ja perehdytään erityisesti siihen, onko tärkeämpi painottaa harjoittelun määrää vai laatua. Pohdinnassa ovat myös motivaation merkitys sekä flow-tilan saavuttaminen.
Seuravaksi käsitellään eri keinoja, joiden avulla soitonharjoittelu toimisi mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti. Lisäksi käydään läpi muutamia soitonharjoitteluun liittyviä haasteita ja päämääriä, kuten prima vista -soitto ja ulkoa oppiminen.
Lopuksi perehdytään soitonharjoitteluun pedagogisesta näkökulmasta: Miten ja millaisin ohjein soitonopettaja voi tukea oppilastaan kohti tehokkaampaa harjoittelua?
Opinnäytetyön tarkoituksena ei ole antaa yleispäteviä ohjeita soitonharjoitteluun. Tavoitteena on tehostaa kirjoittajan omaa soitonharjoittelua ja kehittyä soitonopettajana.
Kirjallisessa osiossa käsitellään soitonharjoittelua ja siihen liittyviä tekijöitä sekä sitä, miten opettaja voi tukea oppilastaan kohti tehokkaampaa harjoittelua.
Opinnäytetyön alussa tarkastellaan yleisesti soitonharjoittelua ja perehdytään erityisesti siihen, onko tärkeämpi painottaa harjoittelun määrää vai laatua. Pohdinnassa ovat myös motivaation merkitys sekä flow-tilan saavuttaminen.
Seuravaksi käsitellään eri keinoja, joiden avulla soitonharjoittelu toimisi mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti. Lisäksi käydään läpi muutamia soitonharjoitteluun liittyviä haasteita ja päämääriä, kuten prima vista -soitto ja ulkoa oppiminen.
Lopuksi perehdytään soitonharjoitteluun pedagogisesta näkökulmasta: Miten ja millaisin ohjein soitonopettaja voi tukea oppilastaan kohti tehokkaampaa harjoittelua?
Opinnäytetyön tarkoituksena ei ole antaa yleispäteviä ohjeita soitonharjoitteluun. Tavoitteena on tehostaa kirjoittajan omaa soitonharjoittelua ja kehittyä soitonopettajana.