Asiakaspalveluaikojen uudistuminen vakuutusalalla : If Vahinkovakuutusyhtiö Oy
Hyvärinen, Juuso (2018)
Hyvärinen, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutustua kovenevan kilpailun tuomiin muutoksiin vakuutusmarkkinoilla, sekä asiakaspalveluaikojen uudistumisen tuomiin sisäisiin muutoksiin Ifin yksityisasiakaspuolella. Työn tarkoitus on luoda toimeksiantajalle selkeä kuva siitä, millaisia toiveita asiakkailla on tulevien uudistusten osalta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n, Suomen sivuliikkeelle.
Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään yleisesti muutoksia palveluaikojen ja saatavuuden osalta ja pohditaan ruokakaupoissa tapahtuneiden muutosten toimivuutta finanssialalla. Toisessa teorialuvussa syvennytään tarkemmin asiakaspalveluun ja sen merkitykseen vakuutusalalla. Tutkimusosuus koostuu If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n esittelystä, tutkimusmenetelmistä, luotettavuudesta ja tutkimuskysymysten vastauksien analysoinnista. Lopuksi viidennessä luvussa niputetaan yhteen tutkimuksen keskeisimmät havainnot ja huomiot, sekä arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta ja kerrotaan mahdollisista jatkotutkimusideoista.
Tutkimuksen toteuduttua työn onnistumista arvioidaan etenkin siitä näkökulmasta, miten toimeksiantaja voi hyötyä siitä ja mitä lisäarvoa tutkimus tuo toimeksiantajalle. Työn tavoitteet toteutuivat ja selville saatiin paljon informaatiota asiakaspalveluaikojen muutoksista, sekä vakuutusalan asiakaspalvelusta yleisesti. Lisäksi teetetyn kyselyn pohjalta pystyttiin keräämään paljon tietoa kuluttajien toiveista uudistuvien palveluaikojen osalta ja toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia asiakaspalvelun laadun kehittämisessä.
Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään yleisesti muutoksia palveluaikojen ja saatavuuden osalta ja pohditaan ruokakaupoissa tapahtuneiden muutosten toimivuutta finanssialalla. Toisessa teorialuvussa syvennytään tarkemmin asiakaspalveluun ja sen merkitykseen vakuutusalalla. Tutkimusosuus koostuu If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n esittelystä, tutkimusmenetelmistä, luotettavuudesta ja tutkimuskysymysten vastauksien analysoinnista. Lopuksi viidennessä luvussa niputetaan yhteen tutkimuksen keskeisimmät havainnot ja huomiot, sekä arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta ja kerrotaan mahdollisista jatkotutkimusideoista.
Tutkimuksen toteuduttua työn onnistumista arvioidaan etenkin siitä näkökulmasta, miten toimeksiantaja voi hyötyä siitä ja mitä lisäarvoa tutkimus tuo toimeksiantajalle. Työn tavoitteet toteutuivat ja selville saatiin paljon informaatiota asiakaspalveluaikojen muutoksista, sekä vakuutusalan asiakaspalvelusta yleisesti. Lisäksi teetetyn kyselyn pohjalta pystyttiin keräämään paljon tietoa kuluttajien toiveista uudistuvien palveluaikojen osalta ja toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia asiakaspalvelun laadun kehittämisessä.