Missä menee mun rajat? : toimintapiste Lasten oikeuksien päivän -tapahtumassa
Martin, Saara; Tähkä, Essi; Willem , Lilli (2018)
Martin, Saara
Tähkä, Essi
Willem , Lilli
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022603
Tiivistelmä
Kirjallisuuden mukaan nuoruusiän kehitykseen kuuluu vahva halu tulla hyväksytyksi osaksi ryhmää. Ryhmän luoma paine voi painostaa tilanteisiin, jotka nuori kokee epämiellyttäviksi. Sen vuoksi on tärkeää osata puolustaa omia rajojaan jämäkkyyden taitoja käyttäen. Rajoja puolustamalla nuori suojelee omaa hyvinvointiaan. (mm. Aaltonen 2012, 22; Niemi 2018, 21.)
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida omien rajojen puolustamiseen keskittyvä toimintapiste seitsemäsluokkalaisille Lasten oikeuksien päivän -tapahtumassa. Tavoitteena oli vahvistaa nuorten tietoisuutta omien rajojen puolustamisesta ja tarjota heille keinoja painostavissa tilanteissa toimimiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Toiminnallinen osuus toteutettiin osana Lasten oikeuksien päivän -tapahtumaa yhteistyössä monien eri toimijoiden kanssa. Toimintapisteellä tarjottiin keinoja painostavissa tilanteissa toimimiseen. Keskustelun tukena käytettiin erilaisia tapausesimerkkejä, joiden avulla osallistettiin nuoria pohtimaan omien rajojen puolustamista. Näiden taitojen etukäteen harjoittelu lisää nuoren valmiutta toimia painostavissa tilanteissa tai jopa välttää niihin ajautumista (Aaltonen 2012, 14).
Toimintapisteen arviointia varten nuorilta pyydettiin suullista palautetta. Palautteen antajat pitivät aihetta tärkeänä ja pohtimisen arvoisena. Saadun palautteen perusteella toimintapiste koettiin hyödylliseksi, vaikka osalla nuorista oli aiheesta tietoa jo entuudestaan. Kaikenikäiset voivat hyödyntää opinnäytetyön teoreettista pohjaa vahvistaakseen tietoisuuttaan rajojen puolustamisesta, vaikka toimintapisteen kohderyhmänä olivat nuoret. Terveydenhoitajalla on mahdollisuus tehdä ennaltaehkäisevää työtä nuorten hyvinvoinnin turvaamiseksi tukemalla rajojen puolustamisen taitoja.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida omien rajojen puolustamiseen keskittyvä toimintapiste seitsemäsluokkalaisille Lasten oikeuksien päivän -tapahtumassa. Tavoitteena oli vahvistaa nuorten tietoisuutta omien rajojen puolustamisesta ja tarjota heille keinoja painostavissa tilanteissa toimimiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu. Toiminnallinen osuus toteutettiin osana Lasten oikeuksien päivän -tapahtumaa yhteistyössä monien eri toimijoiden kanssa. Toimintapisteellä tarjottiin keinoja painostavissa tilanteissa toimimiseen. Keskustelun tukena käytettiin erilaisia tapausesimerkkejä, joiden avulla osallistettiin nuoria pohtimaan omien rajojen puolustamista. Näiden taitojen etukäteen harjoittelu lisää nuoren valmiutta toimia painostavissa tilanteissa tai jopa välttää niihin ajautumista (Aaltonen 2012, 14).
Toimintapisteen arviointia varten nuorilta pyydettiin suullista palautetta. Palautteen antajat pitivät aihetta tärkeänä ja pohtimisen arvoisena. Saadun palautteen perusteella toimintapiste koettiin hyödylliseksi, vaikka osalla nuorista oli aiheesta tietoa jo entuudestaan. Kaikenikäiset voivat hyödyntää opinnäytetyön teoreettista pohjaa vahvistaakseen tietoisuuttaan rajojen puolustamisesta, vaikka toimintapisteen kohderyhmänä olivat nuoret. Terveydenhoitajalla on mahdollisuus tehdä ennaltaehkäisevää työtä nuorten hyvinvoinnin turvaamiseksi tukemalla rajojen puolustamisen taitoja.