Dream Hostellin internet-sivujen käyttäjäkysely
Leisku, Riina; Mäntylä, Sari (2010)
Leisku, Riina
Mäntylä, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Dream Hostellin internet-sivujen käyttäjäystävällisyyttä, selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä. Toimeksiantaja oli uusi Dream Hostel Tampereella. Tutkimusongelmana olivat kysymykset siitä, millaiseksi Dream Hostellin Internet-sivujen käyttö koetaan ja miten Dream Hostellin internet-sivujen käytettävyyttä voitaisiin parantaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, johon oli mahdollisuus vastata kyseisen hostellin internet-sivuilla. Kysely lähetettiin entisille Pirkanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille (nykyisille Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille) sekä kavereitamme Facebookissa kehotettiin vastaamaan kyselyyn lähetetyn tapahtumakutsun avulla. Lisäksi plaza.fi – kilpailusivustolle laitettiin linkki Dream Hostellin sivuille yhdeksi päiväksi.
Tutkimusmenetelmänä käytetty lomake oli kvantitatiivinen eli määrällinen, strukturoitu kyselylomake. Tutkimus toteutettiin Dream Hostellin internet-sivuilla kahden viikon aikana maaliskuun 2010 lopussa. Kyselylomake tehtiin E-lomake Edi-torin avulla. Vastauksia saatiin kerättyä yhteensä 535 kappaletta. Saadut vastaukset käsiteltiin Excelin avulla. Viitekehyksenä työssä käytettiin Jakob Nielsenin teoriaa käytettävyydestä.
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella voidaan todeta Dream Hostellin internet-sivujen olevan käytettävyydeltään hyvät ja käyttäjiään tarkoituksenmukaisesti palvelevat. Opinnäytetyön tuloksena saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden toteuduttua internet-sivut vastaavat paremmin potentiaalisten asiakkaiden toiveita ja käyttäjät viihtyvät sivuilla pidempään. Opinnäytetyön kautta uusi yritys Dream Hostel sai lisää näkyvyyttä myös sosiaalisissa medioissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, johon oli mahdollisuus vastata kyseisen hostellin internet-sivuilla. Kysely lähetettiin entisille Pirkanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille (nykyisille Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille) sekä kavereitamme Facebookissa kehotettiin vastaamaan kyselyyn lähetetyn tapahtumakutsun avulla. Lisäksi plaza.fi – kilpailusivustolle laitettiin linkki Dream Hostellin sivuille yhdeksi päiväksi.
Tutkimusmenetelmänä käytetty lomake oli kvantitatiivinen eli määrällinen, strukturoitu kyselylomake. Tutkimus toteutettiin Dream Hostellin internet-sivuilla kahden viikon aikana maaliskuun 2010 lopussa. Kyselylomake tehtiin E-lomake Edi-torin avulla. Vastauksia saatiin kerättyä yhteensä 535 kappaletta. Saadut vastaukset käsiteltiin Excelin avulla. Viitekehyksenä työssä käytettiin Jakob Nielsenin teoriaa käytettävyydestä.
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella voidaan todeta Dream Hostellin internet-sivujen olevan käytettävyydeltään hyvät ja käyttäjiään tarkoituksenmukaisesti palvelevat. Opinnäytetyön tuloksena saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden toteuduttua internet-sivut vastaavat paremmin potentiaalisten asiakkaiden toiveita ja käyttäjät viihtyvät sivuilla pidempään. Opinnäytetyön kautta uusi yritys Dream Hostel sai lisää näkyvyyttä myös sosiaalisissa medioissa.