Asiakaskokemuksen johtaminen laatumittareita hyödyntäen : case Yritys X
Ahmadi, Bajan (2018)
Ahmadi, Bajan
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda strateginen toimintatapa, jonka avulla asiakaskokemusta voidaan johtaa päivittäisessä asiakaspalvelussa hyödyntämällä laatumittareita. Opinnäytetyön tutkittava aihe on ajankohtainen työn toimeksiantajalle yritys X:lle, sen toiminnan kehittämisen kannalta.
Työn tarkoituksena on kuvailla toimintavan luontiin kohdistunutta kehittämistehtävää. Tuloksena esitelty ratkaisu perustui toimeksiantajan tarpeiden selvittämiseen teemahaastatteluilla sekä toimeksiantajan valmiiksi keräämän laatumittausdatan havainnointiin, linkittäen nämä teoriaosuudessa esiin nousseisiin asiakaskokemuksen johtamisessa huomiota vaativiin seikkoihin.
Työn teoriaosuudessa paneudutaan asiakaskokemukseen ja sen johtamiseen tukeutumalla erilaisiin kirjallisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa asiakaskokemuksen mittaamisessa keskitytään kokonaisvaltaiseen mittaukseen, jossa otetaan huomioon henkilöstö, taloudelliset ja asiakaskokemukselliset mittaukset.
Kehittämistehtävän tuloksena syntynyt toimintatapa asiakaskokemuksen johtamiseen laatumittareita hyödyntämällä jakaantuu neljään osaan: asiakkaan ääni; henkilöstön kokemus ja osaaminen; oikeanlaiset taloudelliset ja realistiset tavoitteet; henkilöstön osaamiseen ja kokemukseen; sekä toimenpiteet asiakaskokemuksen johtamiseen. Kyseisten osa-alueiden alla on neljä toimintaa, joiden avulla asiakaskokemuksen johtaminen saadaan sidottua toimeksiantajan päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyössä esiteltyä toimintatapaa asiakaskokemuksen johtamisessa voidaan hyödyntää sellaisten yritysten asiakaspalvelussa, joilla on asiakaskokemuksen johtaminen jo halussa, sekä he hyödyntävät laajaa laatumittausjärjestelmää päivittäisen toiminnan kehittämisessä. Toimintatapaa voivat hyödyntää myös yritykset, jotka ovat vasta aloittelemassa toimintaa ja ovat valinneet asiakaskokemuksen strategiseksi painopisteeksi.
Työn tarkoituksena on kuvailla toimintavan luontiin kohdistunutta kehittämistehtävää. Tuloksena esitelty ratkaisu perustui toimeksiantajan tarpeiden selvittämiseen teemahaastatteluilla sekä toimeksiantajan valmiiksi keräämän laatumittausdatan havainnointiin, linkittäen nämä teoriaosuudessa esiin nousseisiin asiakaskokemuksen johtamisessa huomiota vaativiin seikkoihin.
Työn teoriaosuudessa paneudutaan asiakaskokemukseen ja sen johtamiseen tukeutumalla erilaisiin kirjallisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa asiakaskokemuksen mittaamisessa keskitytään kokonaisvaltaiseen mittaukseen, jossa otetaan huomioon henkilöstö, taloudelliset ja asiakaskokemukselliset mittaukset.
Kehittämistehtävän tuloksena syntynyt toimintatapa asiakaskokemuksen johtamiseen laatumittareita hyödyntämällä jakaantuu neljään osaan: asiakkaan ääni; henkilöstön kokemus ja osaaminen; oikeanlaiset taloudelliset ja realistiset tavoitteet; henkilöstön osaamiseen ja kokemukseen; sekä toimenpiteet asiakaskokemuksen johtamiseen. Kyseisten osa-alueiden alla on neljä toimintaa, joiden avulla asiakaskokemuksen johtaminen saadaan sidottua toimeksiantajan päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyössä esiteltyä toimintatapaa asiakaskokemuksen johtamisessa voidaan hyödyntää sellaisten yritysten asiakaspalvelussa, joilla on asiakaskokemuksen johtaminen jo halussa, sekä he hyödyntävät laajaa laatumittausjärjestelmää päivittäisen toiminnan kehittämisessä. Toimintatapaa voivat hyödyntää myös yritykset, jotka ovat vasta aloittelemassa toimintaa ja ovat valinneet asiakaskokemuksen strategiseksi painopisteeksi.