Stemmalaulamisen salat
Junna, Aino (2018)
Junna, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia stemmalaulamista ammattimaisesta näkökulmasta ja selvittää, mitkä taidot ja ominaisuudet tekevät hyvän stemmalaulajan. Työn loppuun koottiin vielä ajatuksia siitä, miten stemmalaulamista voi opettaa oppilaille laulutunneilla, yksin ja ryhmässä. Pohdittiin myös, miten harjoitukset ja harjoiteltavat asiat soveltuvat niin aloittelijoille, kuin pidemmälle ehtineille laulajille.
Stemmalaulamiseen ei juurikaan ole saatavilla opetusta, sillä laulunopettajien käytössä olevat resurssit ovat yleensä vähäiset. Ryhmien kokoaminen ja stemmojen harjoittelu jää siis yleensä oppilaan tehtäväksi. Harmonioissa laulaminen on jokaiselle laulajalle hyödyllinen taito, joka lisää ammattitaitoa ja työmahdollisuuksia ammattilaulajilla.
Aihetta tutkittiin laadullisella tutkimuksella käyttäen teemahaastatteluja tutkimusaineiston keräämisessä. Haastateltavina oli neljä laulunopettajaa ja yksi ammattilaulaja. Yksi haastateltavista laulunopettajista on myös tunnettu kuoronjohtaja.
Haastattelujen tulokset olivat hyvin yhteneväiset ja myötäilivät jo kerättyä tietoperustaa. Haastateltavat kokivat yleisesti ottaen aiheen hyvin mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi, sillä stemmalaulamista on ylipäätään hyvin vähän tutkittu. Lähes kaikkien haastateltavien mielestä myös stemmalaulamisen taitoja tulisi enemmän opettaa, varsinkin muusikoiksi opiskeleville. Stemmalaulutaidoista olisi hyötyä laulajille harmonian hahmotuskyvyn sekä kokonaisvaltaisen muusikkouden kehittymisessä, mahdollisissa pedagogisissa opinnoissa sekä sovittamisen ja lauluyhtyeohjaamisen tehtävissä.
Opinnäytetyöstä voivat hyötyä laulajat ja laulunopettajat opetuksen ja lauluharjoitusten suunnittelussa.
Stemmalaulamiseen ei juurikaan ole saatavilla opetusta, sillä laulunopettajien käytössä olevat resurssit ovat yleensä vähäiset. Ryhmien kokoaminen ja stemmojen harjoittelu jää siis yleensä oppilaan tehtäväksi. Harmonioissa laulaminen on jokaiselle laulajalle hyödyllinen taito, joka lisää ammattitaitoa ja työmahdollisuuksia ammattilaulajilla.
Aihetta tutkittiin laadullisella tutkimuksella käyttäen teemahaastatteluja tutkimusaineiston keräämisessä. Haastateltavina oli neljä laulunopettajaa ja yksi ammattilaulaja. Yksi haastateltavista laulunopettajista on myös tunnettu kuoronjohtaja.
Haastattelujen tulokset olivat hyvin yhteneväiset ja myötäilivät jo kerättyä tietoperustaa. Haastateltavat kokivat yleisesti ottaen aiheen hyvin mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi, sillä stemmalaulamista on ylipäätään hyvin vähän tutkittu. Lähes kaikkien haastateltavien mielestä myös stemmalaulamisen taitoja tulisi enemmän opettaa, varsinkin muusikoiksi opiskeleville. Stemmalaulutaidoista olisi hyötyä laulajille harmonian hahmotuskyvyn sekä kokonaisvaltaisen muusikkouden kehittymisessä, mahdollisissa pedagogisissa opinnoissa sekä sovittamisen ja lauluyhtyeohjaamisen tehtävissä.
Opinnäytetyöstä voivat hyötyä laulajat ja laulunopettajat opetuksen ja lauluharjoitusten suunnittelussa.