Ortodoksisen kirkkolaulun kehittäminen pop-jazz-laulun keinoin : Uhka vai mahdollisuus?
Saarento, Alina (2018)
Saarento, Alina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321395
Tiivistelmä
Pop-jazz-laulun ja klassisen laulun eroja on kartoitettu paljon. Pop-jazz-laulun suhde ortodoksiseen
kirkkomusiikkiin on kuitenkin tutkimuskohteena uusi. Ortodoksista kirkkomusiikkia
ohjaavat kevyeen traditioon verrattuna tiukat säännöt. Voisiko pop-jazz-laulupedagogin
antama laulunopetus olla silti hyödyllistä ortodoksiselle kirkkokuorolle? Millaiset pop-jazzelementit
hyödyttäisivät ortodoksisen kirkkomusiikin esittäjää?
Aihetta lähestyttiin kyselytutkimuksen ja käytännön projektin kautta. Projektissa pop-jazzlaulun
pedagogiopiskelija antoi ortodoksiselle kirkkokuorolle laulunopetusta yhden lukuvuoden
ajan sekä ryhmässä että yksilöinä. Ennen projektia osallistujilta kerättiin avoimella
kyselyllä tietoa muun muassa heidän lauluopinnoistaan ja toiveistaan projektin suhteen.
Projektin jälkeen osallistujat kertoivat kokemistaan hyödyistä ja projektin puutteista palautelomakkeen
muodossa. Lomakkeita käytettiin mittaamaan projektin hyödyllisyyttä kirkkokuorolle
sekä arvioimaan erilaisten pop-jazz-elementtien soveltuvuutta kyseiseen kontekstiin.
Jokainen osallistuja koki kehittyneensä projektin aikana. Edistymistä havaittiin erityisesti
laulunasennossa, tekstinkäsittelyssä sekä leuan ja kurkunpään alueen lihasten rentouttamisessa.
Yksinlaulutuokiot olivat tehokkain tapa kehittyä näissä. Hyödyllisiksi pop-jazz-elementeiksi
koettiin erityisesti laulamisen rentous ja luonnollisuus. Tekstin rytmittämiseen
saatiin uudenlainen näkökulma verrattuna nuottikuvan mukaiseen laulamiseen. Tulosten
perusteella pop-jazz-laulunopetuksesta oli siis monenlaista hyötyä kirkkokuoron laulajille.
kirkkomusiikkiin on kuitenkin tutkimuskohteena uusi. Ortodoksista kirkkomusiikkia
ohjaavat kevyeen traditioon verrattuna tiukat säännöt. Voisiko pop-jazz-laulupedagogin
antama laulunopetus olla silti hyödyllistä ortodoksiselle kirkkokuorolle? Millaiset pop-jazzelementit
hyödyttäisivät ortodoksisen kirkkomusiikin esittäjää?
Aihetta lähestyttiin kyselytutkimuksen ja käytännön projektin kautta. Projektissa pop-jazzlaulun
pedagogiopiskelija antoi ortodoksiselle kirkkokuorolle laulunopetusta yhden lukuvuoden
ajan sekä ryhmässä että yksilöinä. Ennen projektia osallistujilta kerättiin avoimella
kyselyllä tietoa muun muassa heidän lauluopinnoistaan ja toiveistaan projektin suhteen.
Projektin jälkeen osallistujat kertoivat kokemistaan hyödyistä ja projektin puutteista palautelomakkeen
muodossa. Lomakkeita käytettiin mittaamaan projektin hyödyllisyyttä kirkkokuorolle
sekä arvioimaan erilaisten pop-jazz-elementtien soveltuvuutta kyseiseen kontekstiin.
Jokainen osallistuja koki kehittyneensä projektin aikana. Edistymistä havaittiin erityisesti
laulunasennossa, tekstinkäsittelyssä sekä leuan ja kurkunpään alueen lihasten rentouttamisessa.
Yksinlaulutuokiot olivat tehokkain tapa kehittyä näissä. Hyödyllisiksi pop-jazz-elementeiksi
koettiin erityisesti laulamisen rentous ja luonnollisuus. Tekstin rytmittämiseen
saatiin uudenlainen näkökulma verrattuna nuottikuvan mukaiseen laulamiseen. Tulosten
perusteella pop-jazz-laulunopetuksesta oli siis monenlaista hyötyä kirkkokuoron laulajille.