Hyvän johtajan jäljillä : Soitonopettajien toiveita johtajiltaan
Meriläinen, Enni (2018)
Meriläinen, Enni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518130
Tiivistelmä
Johtaminen on ollut suosittu tutkimuksen kohde 1900-luvun alusta alkaen. Koulujen ja yritysten johtamisesta löytyy useita erilaisia tutkimuksia, mutta suomalaisten musiikkiopistojen johtamisen osalta tutkimuksia ei juurikaan väitöskirjatasolla löydy. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä soitonopettajat johtajaltaan toivovat. Tutkimusongelma jaettiin kolmeen eri alakysymykseen, jotka liittyivät seuraaviin teemoihin: yleinen johta-mistyyli, johtajan puuttuminen opetukselliseen työhön sekä johtajan toimialaosaaminen. Teoreettinen tausta koostui Golemanin kuudesta eri johtamistyylistä, transformatiivisesta johtajuudesta, pedagogista johtajuudesta, erilaisten osaajien johtamisesta sekä johtajan toimialaosaamisesta ja pätevyydestä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa ja haastateltavia oli yhteensä neljä kappaletta. Haastateltavat opettavat kukin eri musiikkioppilaitoksessa. Kaksi haastateltavaa oli soitonopettajan uransa alkupuolella, kun taas kaksi oli jo pitkän uran tehneitä soitonopettajia. Haastateltavista kolme oli naispuolisia ja yksi oli miespuolinen. Haastattelun tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista nousi esille, että eri vaiheessa työelämää olevilla soitonopettajilla on erilaisia toiveita johtajaltaan, mutta myös yhteneviä piirteitä löytyi. Luottamus ja avoin keskusteluyhteys johtajan kanssa nousi keskeiseksi toiveeksi. Nuoremmat haastateltavat toivoivat johtajalta tukea ja kannustusta työntekoon, vanhemmat eivät kokeneet tällaista tarvetta. Johtajan riittävä toimialaosaaminen nähtiin tärkeänä niin opetuksen, kuin muusikkoudenkin kannalta. Omaan opetukselliseen työhön johtajan ei toivottu puututtavan.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa ja haastateltavia oli yhteensä neljä kappaletta. Haastateltavat opettavat kukin eri musiikkioppilaitoksessa. Kaksi haastateltavaa oli soitonopettajan uransa alkupuolella, kun taas kaksi oli jo pitkän uran tehneitä soitonopettajia. Haastateltavista kolme oli naispuolisia ja yksi oli miespuolinen. Haastattelun tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Tuloksista nousi esille, että eri vaiheessa työelämää olevilla soitonopettajilla on erilaisia toiveita johtajaltaan, mutta myös yhteneviä piirteitä löytyi. Luottamus ja avoin keskusteluyhteys johtajan kanssa nousi keskeiseksi toiveeksi. Nuoremmat haastateltavat toivoivat johtajalta tukea ja kannustusta työntekoon, vanhemmat eivät kokeneet tällaista tarvetta. Johtajan riittävä toimialaosaaminen nähtiin tärkeänä niin opetuksen, kuin muusikkoudenkin kannalta. Omaan opetukselliseen työhön johtajan ei toivottu puututtavan.