Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Satujen merkitys varhaislapsuudessa

Tuominen, Linda (2018)

 
Avaa tiedosto
Tuominen_Linda.pdf (391.8Kt)
Lataukset: 


Tuominen, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222822
Tiivistelmä
Viime aikoina julkisessa keskustelussa on noussut huoli lasten ja nuorten lukutaidon sekä sanavaraston heikkenemisestä. Paljon on myös keskusteltu vanhempien roolista kielen kehityksen tukemisessa. Tämä tutkimus tuo esiin vanhempien näkökulman satujen lukemisaktiivisuudesta ja sen, kuinka merkityksellisenä vanhemmat pitävät lapsille lukemista kielen kehityksen tukena. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, pitävätkö vanhemmat paikallisia kirjastopalveluja tärkeinä ja millaista tukea he kaipaisivat varhaiskasvatuksen työntekijöiltä liittyen satujen lukemiseen.

Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018 haastattelemalla Raision kaupungin Leijapuiston päiväkodin 2-3-vuotiaiden lasten vanhempia. Tavoitteena oli tutkia kolmen pääteeman avulla perheen satutottumuksia, vanhempien lukemisaktiivisuutta ja satujen tärkeyttä kotona, perheen arjessa. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän vanhempaa.

Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että etenkin iltasadut ovat pitäneet paikkansa nykyajan perheiden arki-illoissa, vaikka työkiireet ja stressi ovatkin lisääntyneet yhteiskunnan kehityksen mukana. Vanhempien tietämys satujen merkityksestä lasten kielen kehityksessä kuitenkin vaihteli paljon. Osa vanhemmista eivät olleet lainkaan kiinnostuneita, kun taas osa pitivät satuja erittäin tärkeinä.
Tutkimustulokset toivat esiin myös vanhempien toivomuksia siitä, miten varhaiskasvatuksen työntekijät voisivat tukea satujen lukemisaktiivisuutta kotona.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste