Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen ja havainnointi lapsivuodeosastolla : kirjallisuuskatsaus hoitohenkilökunnalle
Lehtinen, Lotta; Parkkila, Emilia (2018)
Lehtinen, Lotta
Parkkila, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122762
Tiivistelmä
Varhainen vuorovaikutus ajoittuu vauvan kahteen ensimmäiseen elinvuoteen. Hyvästä varhaisesta vuorovaikutuksesta puhutaan silloin, kun lapsen fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tarpeet huomioidaan ja niihin vastataan siten, ettei lapsi joudu kestämään liian pitkäkestoisia tai voimakkaita kielteisiä kokemuksia tai tunteita. Lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutus ja sen myötä kehittyvä kiintymyssuhde ovat merkittävässä roolissa lapsen kehityksessä. Kiintymyssuhteen hoitamisella voidaan ennaltaehkäistä lapsen mielenterveydellisiä ongelmia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää varhaisen vuorovaikutuksen havainnointia ja tukemista lapsivuodeosastolla. Tavoitteena oli, että lapsivuodeosaston hoitohenkilökunta voisi hyödyntää opinnäytetyön tietoja työssään. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lähteenä käytettiin tieteellisiä julkaisuja sekä kirjallisuutta (n=14).
Opinnäytetyön päätuloksista kävi ilmi, kuinka laaja-alaista kätilön ammattitaidon tulee olla varhaista vuorovaikutusta havainnoidessa sekä tukiessa. Oman haasteensa kätilön työhön tekevät aiempaa lyhyemmät sairaalassaoloajat, jolloin kätilön tulee osata ajoissa kiinnittää huomiota varhaiseen vuorovaikutukseen vaikuttaviin tekijöihin. Tuloksista käy myös ilmi, kuinka merkittävää on havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen kautta koko perheen vointia ja perhedynamiikkaa. Kätilön positiivinen asenne sekä rehellinen, mutta kannustava palaute vanhemmille tukevat varhaista vuorovaikutusta.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että olisi tärkeää tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa kätilötyön vaikuttavuudesta lapsen kehitykseen varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen tehdyllä työllä. Mahdollinen jatkotutkimusehdotus voisi olla empiirinen tutkimus varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen pidempiaikaisista vaikutuksista lapsen kehitykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää varhaisen vuorovaikutuksen havainnointia ja tukemista lapsivuodeosastolla. Tavoitteena oli, että lapsivuodeosaston hoitohenkilökunta voisi hyödyntää opinnäytetyön tietoja työssään. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lähteenä käytettiin tieteellisiä julkaisuja sekä kirjallisuutta (n=14).
Opinnäytetyön päätuloksista kävi ilmi, kuinka laaja-alaista kätilön ammattitaidon tulee olla varhaista vuorovaikutusta havainnoidessa sekä tukiessa. Oman haasteensa kätilön työhön tekevät aiempaa lyhyemmät sairaalassaoloajat, jolloin kätilön tulee osata ajoissa kiinnittää huomiota varhaiseen vuorovaikutukseen vaikuttaviin tekijöihin. Tuloksista käy myös ilmi, kuinka merkittävää on havainnoida varhaisen vuorovaikutuksen kautta koko perheen vointia ja perhedynamiikkaa. Kätilön positiivinen asenne sekä rehellinen, mutta kannustava palaute vanhemmille tukevat varhaista vuorovaikutusta.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että olisi tärkeää tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa kätilötyön vaikuttavuudesta lapsen kehitykseen varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen tehdyllä työllä. Mahdollinen jatkotutkimusehdotus voisi olla empiirinen tutkimus varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen pidempiaikaisista vaikutuksista lapsen kehitykseen.