Yritysten ympäristövastuullisuus
Ruiz-Ikonen, Eva (2018)
Ruiz-Ikonen, Eva
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822905
Tiivistelmä
Eri kaupan alojen yritykset ottavat liiketoiminnassaan yhä vahvemmin huomioon ympäristövastuullisuuden ja viestivät siihen liittyvistä toimistaan suoraan kuluttajille erilaisten vastuullisuusraporttien ja tiedotteiden muodossa. Yritykset pyrkivät osoittamaan kuluttajille toimivansa ympäristön kannalta kestävästi, jotta kuluttaja ei ostopäätöksellään aiheuttaisi haittoja ympäristölle.
Työssäni tarkastelin kahden keskeisen kaupanalan ympäristövastuullisia toimia ja niiden kokonaismerkitystä ympäristön kannalta. Vertailin keskenään kolmen suuren päivittäistavaraketjun ja kolmen vaatealan yrityksen julkisesti ilmoittamia ympäristövastuullisuustekoja ja -tavoitteita. Pyrin arvioimaan sekä näiden julkisten raporttien luotettavuutta että ennen kaikkea niiden merkitystä huomioiden yritysten myymien tuotteiden koko elinkaaren.
Tarkasteltujen yritysten välillä oli selkeitä eroja vastuullisuustekojen suuruudessa ja raportoituja tietoja koskevassa avoimuudessa. Osa yrityksistä raportoi varsin yksityiskohtaisesti energiatehokkuutta ja päästövähennyksiä koskevista tunnusluvuista, osa tyytyi ilmoittamaan samat tavoitteet selvästi yleisemmällä tasolla. Työssäni havaitsin, että yritysten ilmoittamat vastuullisuusteot olivat osittain yleisen lainsäädännön ohjaamia.
Työni osoitti, että eräät tarkastellut yritykset olivat jo tehneet merkittäviä ympäristövastuullisia tekoja. Kaikki työssä esitellyt yritykset ilmoittivat ottavansa ympäristövastuullisuuden huomioon liiketoimintansa kaikissa vaiheissa. Joidenkin tässä työssä käsiteltyjen yritysten kohdalla kuluttajan on kuitenkin käytännössä mahdotonta arvioida niiden ympäristövastuullisuuden todellista tasoa.
Parhaiten tuloksia saavuttaneiden yritystenkin kohdalla ilmeni, että niiden ympäristötekojen vaikutus koski vain varsin pientä osaa niiden kauppaamien tuotteiden koko elinkaaresta. Yritysten energiaa säästävät ja päästöjä pienentävät teot kohdistuivat käytännössä yksinomaan niiden omiin suoriin liiketoimiin, eivätkä ne vielä ole kyenneet juurikaan vaikuttamaan tuotantoketjun aiempien vaiheiden ympäristövaikutuksiin. Tämä on sekä ympäristön että kuluttajan kannalta varsin vakava puute, jota ei mielestäni riittävän korostetusti tuoda julkisesti esille. Etenkin tarkasteltujen vaatealan yritysten tulisi merkittävästi uudistaa strategiansa, jotta ne voisivat aidosti olla osa ympäristön kannalta kestävää liiketoimintaa.
Tulevaisuuden menestyvä yritys ottaa aivan uudella tavalla huomioon ympäristövaikutuksensa tuotteen koko elinkaaren ajalta. Ne yritykset, jotka tässä onnistuvat, saavat merkittävän kilpailuedun muihin nähden. Tämänkaltainen kehitys voi ohjata koko alaa selvästi ympäristöystävällisempään suuntaan. Yrityksiä tulisi ohjata tähän suuntaan yhä enemmän myös lainsäädännöllisin keinoin.
Työssäni tarkastelin kahden keskeisen kaupanalan ympäristövastuullisia toimia ja niiden kokonaismerkitystä ympäristön kannalta. Vertailin keskenään kolmen suuren päivittäistavaraketjun ja kolmen vaatealan yrityksen julkisesti ilmoittamia ympäristövastuullisuustekoja ja -tavoitteita. Pyrin arvioimaan sekä näiden julkisten raporttien luotettavuutta että ennen kaikkea niiden merkitystä huomioiden yritysten myymien tuotteiden koko elinkaaren.
Tarkasteltujen yritysten välillä oli selkeitä eroja vastuullisuustekojen suuruudessa ja raportoituja tietoja koskevassa avoimuudessa. Osa yrityksistä raportoi varsin yksityiskohtaisesti energiatehokkuutta ja päästövähennyksiä koskevista tunnusluvuista, osa tyytyi ilmoittamaan samat tavoitteet selvästi yleisemmällä tasolla. Työssäni havaitsin, että yritysten ilmoittamat vastuullisuusteot olivat osittain yleisen lainsäädännön ohjaamia.
Työni osoitti, että eräät tarkastellut yritykset olivat jo tehneet merkittäviä ympäristövastuullisia tekoja. Kaikki työssä esitellyt yritykset ilmoittivat ottavansa ympäristövastuullisuuden huomioon liiketoimintansa kaikissa vaiheissa. Joidenkin tässä työssä käsiteltyjen yritysten kohdalla kuluttajan on kuitenkin käytännössä mahdotonta arvioida niiden ympäristövastuullisuuden todellista tasoa.
Parhaiten tuloksia saavuttaneiden yritystenkin kohdalla ilmeni, että niiden ympäristötekojen vaikutus koski vain varsin pientä osaa niiden kauppaamien tuotteiden koko elinkaaresta. Yritysten energiaa säästävät ja päästöjä pienentävät teot kohdistuivat käytännössä yksinomaan niiden omiin suoriin liiketoimiin, eivätkä ne vielä ole kyenneet juurikaan vaikuttamaan tuotantoketjun aiempien vaiheiden ympäristövaikutuksiin. Tämä on sekä ympäristön että kuluttajan kannalta varsin vakava puute, jota ei mielestäni riittävän korostetusti tuoda julkisesti esille. Etenkin tarkasteltujen vaatealan yritysten tulisi merkittävästi uudistaa strategiansa, jotta ne voisivat aidosti olla osa ympäristön kannalta kestävää liiketoimintaa.
Tulevaisuuden menestyvä yritys ottaa aivan uudella tavalla huomioon ympäristövaikutuksensa tuotteen koko elinkaaren ajalta. Ne yritykset, jotka tässä onnistuvat, saavat merkittävän kilpailuedun muihin nähden. Tämänkaltainen kehitys voi ohjata koko alaa selvästi ympäristöystävällisempään suuntaan. Yrityksiä tulisi ohjata tähän suuntaan yhä enemmän myös lainsäädännöllisin keinoin.