Kotitoimitusten kehitysmahdollisuudet
Inkinen, Tommi (2018)
Inkinen, Tommi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222823
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Postin Jyväskylän logistiikkakeskukselle. Työnantajan tarpeena oli saada selville kotitoimitustyön työprosesseissa ilmenevät ongelmat ja laatuun vaikuttavat tekijät.
Tarkoituksena työllä oli esittää kotijakelutoiminnan kokonaistyöprosessi vaiheittain, resurssien- ja ajankäytön mukaisesti, sekä kertoa työprosessien työvaiheissa ilmenevistä ongelmista ja selvittää mahdollisia kehityskeinoja ongelmienratkaisemiseksi ja laadun parantamiseksi.
Teoriaosuuteen työssä käytettiin useita uudempia ja vanhempia, logistiikka-alan kirja- ja nettilähteitä, koskien yleisiä logistiikkakeskuksen sisällään pitämiä toimintoja. Lisäksi kerrotaan eri tuotteiden ja niiden sisältämien mahdollisien lisäpalveluiden tuomasta lisäarvosta toimitukselle. Pohjustuksena näille on oma, lähes kolmen vuoden mittainen työkokemus.
Opinnäytetyön kuvaamien työprosessien sisältämien ongelmien pohjalta, pystyttiin löytämään muutamia kehitysideoita ja ratkaisukeinoja, joilla työtekoa saataisiin helpotettua Kotitoimituksien ja jopa yleisesti logistiikkakeskuksen kannalta. Kehitysideat ovat niin yleiseen laatuun, kuin työprosessien helpottamiseksi luotuja ratkaisukeinoja, jotka voitaisiin toteuttaa yksitellen tai kaikki yhdessä.
Ratkaisukeinojen tulokset parantaisivat eri työprosessien työvaiheiden kestoaikoja ja säästäisivät siten työaikaa kotitoimituspisteen työntekijöille. Laatuun vaikuttavien ratkaisukeinojen huomioinnissa ja/tai käyttöönotossa, Jyväskylän Postin Kotijakelun laatu paranisi huomattavasti.
Tarkoituksena työllä oli esittää kotijakelutoiminnan kokonaistyöprosessi vaiheittain, resurssien- ja ajankäytön mukaisesti, sekä kertoa työprosessien työvaiheissa ilmenevistä ongelmista ja selvittää mahdollisia kehityskeinoja ongelmienratkaisemiseksi ja laadun parantamiseksi.
Teoriaosuuteen työssä käytettiin useita uudempia ja vanhempia, logistiikka-alan kirja- ja nettilähteitä, koskien yleisiä logistiikkakeskuksen sisällään pitämiä toimintoja. Lisäksi kerrotaan eri tuotteiden ja niiden sisältämien mahdollisien lisäpalveluiden tuomasta lisäarvosta toimitukselle. Pohjustuksena näille on oma, lähes kolmen vuoden mittainen työkokemus.
Opinnäytetyön kuvaamien työprosessien sisältämien ongelmien pohjalta, pystyttiin löytämään muutamia kehitysideoita ja ratkaisukeinoja, joilla työtekoa saataisiin helpotettua Kotitoimituksien ja jopa yleisesti logistiikkakeskuksen kannalta. Kehitysideat ovat niin yleiseen laatuun, kuin työprosessien helpottamiseksi luotuja ratkaisukeinoja, jotka voitaisiin toteuttaa yksitellen tai kaikki yhdessä.
Ratkaisukeinojen tulokset parantaisivat eri työprosessien työvaiheiden kestoaikoja ja säästäisivät siten työaikaa kotitoimituspisteen työntekijöille. Laatuun vaikuttavien ratkaisukeinojen huomioinnissa ja/tai käyttöönotossa, Jyväskylän Postin Kotijakelun laatu paranisi huomattavasti.